رییس حوزه ریاست دفتر نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

«مهاجر سرزمین آفتاب» شصتمین تقریظ رهبر انقلاب

عطارزاده گفت: تقریظ رهبری بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب شصتمین تقریظ از دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری است البته دست‌نوشته‌های ایشان بیش تر است.

مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، نوشته حمید حسام، صبح امروز ۹ شهریورماه در قالب سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت، علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و شعر صدا و سیما، خانواده معظم شهدا، جمعی از اهالی فرهنگ و فعالان عرصه ادبیات دفاع مقدس از جمله گلعلی بابایی، مجتبی رحماندوست و نمایندگان برخی از کشور‌ها از جمله ژاپن، استرالیا و ازبکستان در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

کتاب مهاجر سرزمین آفتاب سرگذشت مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس، خانم «کونیکو یامامورا» است که در سنن جوانی پس از آشنایی با معارف دین مبین اسلام و ازدواج با یک جوان مؤمن ایرانی، آیین "شینتو" را کنار گذاشت و به دین اسلام و مذهب تشیع گروید و نام «سبا بابایی» را برای خود برگزید.

این کتاب به قلم حمید حسام و همکاری مسعود امیرخانی در ۲۴۸ صفحه نوشته شده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

در این مراسم که مهمانانی از مجمع جهانی اهل بیت حضور دارند، ایمان عطارزاده معاون هماهنگی و رییس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی، علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه و حمید حسام یکی از دو نویسنده کناب «مسافر سرزمین آفتاب» به سخنرانی می‌پردازند.

پیش از این دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای از نویسندگان و راویان کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست و سه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد، گلستان یازدهم، دختر شینا، آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصر‌های کریسکان»، «تن‌ها گریه‌کن» و «حوض خون» تقدیر کرده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی را بر این کتاب‌ها منتشر کرده بود.

/////

انتشار ۶۰ تقریظ رهبری به صورت رسمی

رییس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» گفت: تا کنون ۶۰ تقریظ رهبری به صورت رسمی از طرف دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس منتشر شده است.

ایمان عطارزاده با بیان اینکه تقریظ‌ها و یادداشت‌های بیشتری وجود دارد که رسمی نشده است، گفت: به صورت رسمی این تقریظ‌ها از سال ۹۱ در پایگاه khamenei.ir اطلاع رسانی شده است و در مراسم‌های مختلفی رونمایی می‌شود.

وی افزود: جریان سازی‌های خوبی در خصوص ترویج کتاب‌های انقلاب دفاع مقدس شکل گرفته است و تولیدات مختلفی از قبیل فیلم، عکس، سریال، نمایشنامه، کتاب‌های صوتی، سرود و موارد دیگر داشته ایم که با استقبال خوبی در بین مخاطبان روبرو شده است.

رییس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به آمار کتابخانه‌ها و نهاد‌های مرتبط در خصوص استقبال از انتشارات مربوط به دفاع مقدس گفت: این استقبال نشان دهنده حرکت ارزشمندی است که در موضوع جمع آوری و ثبت چنین آثاری در جامعه شکل گرفته است و به برکت تقریظ‌های رهبری کتاب‌های ادبیات جهاد و مقاومت برای نسل جوان شناخته شدند و نویسندگان قابل توجهی در عرصه ادبیات پایداری نقش آفرینی کردند.

/////

 این مراسم همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» با معرفی آثار تقریظی و تحسین شده «حمید حسام» نویسنده این کتاب همراه شد.

در بخشی از این مراسم پس از سخنرانی حسام، آیین نکوداشت این نویسنده برای مجاهدت در عرصه ادبیات جهاد و مقاومت، با دعوت از همسران شهیدان همدانی، سلگی، چیت سازان، خوش لفظ و همسر حمید حسام صورت گرفت و برای نخستین بار تصویر ویژه و منتشر نشده از حسام در کنار رهبر معظم انقلاب نمایش داده شد.

تابلواهدایی به آقای حسام شخصا توسط رهبری امضا شد.

همچنین هدایای ویژه دیگری نیز از طرف رهبری به آقای حسام اهدا شد.

نماهنگ تقریظ رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»

 

 
خانم کونیو یامامورا سال ۱۳۹۱ به رهبر انقلاب نامه نوشت 

علیرضا مختارپور رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و گوشه‌ای از مقاله مقام معظم رهبری در خصوص مقام زن را یادآوری کرد.

وی به مناسبت رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، با اشاره به بخش‌هایی از مرقومه یادآور شد و گفت: اسلام را می‌توان در نگاه رهبر اسلام از چند زاویه مقایسه کرد؛ ایشان می‌فرمایند از نظر معنوی و معرفتی تفاوت میان زن و مرد در کسب علوم بشری و معارف الهی وجود ندارد بلکه در بسیاری از زمینه‌های معنوی پیشگامی از آن بانوان است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین از نظر سیاسی اجتماعی، زنان همچون مردان در تمامی این حوزه‌ها مسئولیت دارند و حق بیعت زنان به رسمیت شناخته شده است. از نظر اقتصادی حق مالکیت و استقلال اقتصادی، حقی رسمی و تثبیت شده است.

وی ادامه داد‌: از نظر خانوادگی، علاوه بر حق انتخاب همسر، زن در اداره خانواده و تربیت فرزند، زن نقش محوری دارد و ضمن برخورداری از حقوق ویژه، شریک و همراه همسر در زندگی محسوب می‌شود، نه تابع او. دیدگاه اسلام زمانی در نقش زن روشن‌تر می‌شود که دیدگاه غرب، که علی‌رغم تبلیغات ظاهری، نشان دهنده انحطاط فکری است، مطرح می‌شود.

مختارپور در پایان اظهار داشت: خانم کونیو یامامورا در مرداد سال ۱۳۹۱ نامه‌ای با دستخط خود به رهبر انقلاب اسلامی نوشت و خود را قطره از دریای خروشان نهضت اسلامی دانست و پس از ذکر تلاش خود در جهاد فرهنگی و تقدیم فرزندش محمد، به قافله شهدای دفاع مقدس و افتخار حضور در اردو‌های جهادی، هدف همه تلاش‌های خود را خادمی برای نهضت امام خمینی (ره) عنوان کرد.

«مهاجر سرزمین آفتاب» شصتمین تقریظ رهبر انقلاب

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» روایت شگفتی‌هاست

همچنین حمید حسام نویسنده کتاب مهاجری از سرزمین آفتاب، در خصوص این اثر فرهنگی، گفت‌: هجرت خانم بابایی در این کتاب بیشتر از سایر وجوه او بررسی شده، هر چند کتاب‌ها باید در مورد او نوشت.

وی ادامه داد: کتاب زندگی او، روایت شگفتی‌هاست. شگفتی‌هایی که دو ساحت دارد؛ جغرافیایی، یعنی هجرت از ژاپن به ایران و اعتقادی، گرایش از آیین بودا به مذهب اسلام و شیعه.

حسام افزود: سنگینی مسئولیت من و آقای امیرخانی بیشتر در بخش اعتقادی بود. وقتی قصه از مهاجرت به ایران می‌رسد سراسر ماجراست. از تبعید امام و ماجرای ۱۷ شهریور، که چقدر خانم بابایی احساس مسئولیت می‌کند، تا جایی که فرزندان را راهی جنگ می‌کند.

این نویسنده خاطر نشان کرد: سیر انفسی و چیزی که در درون او انجام شد و از کونیکو تبدیل به سبا شد بسیار مهم بود، که این موضوع با مصاحبت و همراهی با او نتیجه می‌داد، که سرانجام منجر به رابطه مادر و فرزندی شد.

حسام در پایان گفت: خانم بابایی سفیر و یک رسانه فرهنگی بود؛ و پرداختن به چنین زندگی در ۲۰۰ صفحه کتاب واقعا سخت بود.

پس از سخنرانی حمید حسام، مراسم تقدیر از این نویسنده با حضور خانواده کسانی که او پیش از این کتاب خاطراتشان را روایت کرده، مانند همسر شهید حسین همدانی، همسر شهید چیت‌سازیان و ... برگزار شد.

«مهاجر سرزمین آفتاب» شصتمین تقریظ رهبر انقلاب

سبا یامامورا مادر شهید ژاپنی، برای ما یک اسوه هست

پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما نیز در این مراسم در سخنرانی خود گفت: کتاب به عنوان نخستین واسطه ماندنی بشر با جهان مادی تاثیر بسیار عمده‌ای در سایر عرصه‌های زندگی بشر دارد.

وی افزود: جهاد و مقاومت و فعالان این عرصه سربازان اصلی این جنگ نرم هستند. خصوصاً آقای حسام که هم نفس شهدای بزرگی بودند و خودشان هم در زمره ایثارگران هستند. خدا به او توفیق داده که این خاطرات را به عرصه قلم بکشد.

رییس سازمان صدا و سیما ادامه داد: سبا یامامورا مادر شهید ژاپنی، برای ما یک اسوه هست و او از جمله کسانی است که مورد انعام خدا قرار گرفته و اگر ما به این قله‌ها توجه نکنیم در وادی ذلالت سلبریتیزم، خواهیم افتاد.

وی خاطرنشان کرد: این مادر شهید، تمام عناصر یک زندگی دراماتیک را در خود دارد. تا جایی که اگر خانم بابایی نبود و یک فیلمنامه نویس داستان زندگی او را تعریف می‌کرد، احتمالاً می‌گفتیم قابل باور نیست و داستان‌سرایی است. حتماً می‌گفتیم این قصه جذابیت ندارد، چون افسانه است. اما این مادر شهید نشان داد، این افسانه واقعی است و چه بسیار هستند این قصه‌ها که ما هنوز کشف نکردیم.

جبلی گفت: خانم بابایی ثابت کرد یک جایی در مدیریت فرهنگی ما لنگیده که او تا به حال به یک سلبریتی بزرگ تبدیل نشده است.

«مهاجر سرزمین آفتاب» شصتمین تقریظ رهبر انقلاب

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه‌ی این بانوی دلاور، که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جدّاً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره‌ی آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان و با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خوانده‌ام، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشانِ شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب میکرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.