۲ سد کوچری و ۱۵ خرداد آب رفت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم از کاهش حجم مخازن سد‌های تامین کننده آب مورد نیاز قم خبر داد.

 علی اصغری،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به  آخرین وضعیت دو سد ۱۵ خرداد و کوچری که از جمله منابع تامین کننده آب قم به شمار می‌آیند،اظهار کرد: بر اساس آخرین رصد صورت گرفته، حجم مخزن سد ۱۵ خرداد تا هشتم شهریورماه امسال، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است، این درحالی است که حجم مخزن این سد در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب بوده‌است.

او ادامه داد: همچنین حجم مخزن سد کوچری طی مدت یاد شده کمی بالاتر از ۹۶ میلیون متر مکعب برآورده شده، در حالی که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب بوده‌است؛ بنابراین موضوع رعایت الگوی مصرف آب در قم به عنوان یک امر ضروری باید مورد توجه باشد.

اصغری با تاکید بر اینکه با وجود محدودیت منابع آبی، تابستان امسال بدون قطعی آب در حال سپری شدن است،گفت:طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارش‌ها و شرایط خشکسالی، ظرفیت منابع داخل این استان و حجم مخازن سد‌های تامین کننده آب مورد نیاز قم کاهش یافته و مدیریت این وضعیت نیازمند همراهی مردم در رعایت الگوی مصرف در بخش‌های مختلف است.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ با هدف تأمین آب شرب درازمدت شهر‌های دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیم‌ور، سلفچگان به طور رسمی به بهره برداری رسید.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار