توصیه‌هایی برای رفع احتباس مایعات در بدن

احتباس مایعات در بدن باعث ایجاد احساس نفخ و تورم زانوها، پا‌ها و دست‌ها می شود.

بسیاری از افراد معمولاً به دنبال راه‌های طبیعی هستند تا به کمک آن احتباس مایعات در بدن خود را رفع کنند. در این مقاله روش‌هایی را معرفی خواهیم کرد که به حل این مشکل کمک می‌کنند.

دیورتیک‌ها یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی هستند که برای افزایش مقدار ادرار وخلاص شدن از مایعات اضافی بدن استفاده می‌شود. در اینجا برخی از برجسته‌ترین نوشیدنی‌ها برای از بین بردن احتباس مایعات که به عنوان دیورتیک طبیعی عمل می‌کنند، آورده شده است:

۱- قهوه

قهوه به دلیل کافئین موجود در آن یک ادرار آور طبیعی است، نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز می‌تواند میزان ادرار دفع شده توسط بدن را افزایش دهد، اما باید توجه داشت که اگر به نوشیدن قهوه عادت کنید، بدن شما نسبت به خواص کافئین موجود در قهوه نیز عادت خواهد کرد و بنابراین هیچ اثری ممکن است رخ ندهد.

۲- چای سیاه و سبز

چای سیاه و چای سبز هر دو حاوی کافئین هستند و به عنوان دیورتیک‌های طبیعی عمل می‌کنند، اما اثرگذاری آن در بسیاری از موارد به میزان کافئین وارد شده به بدن و همچنین به طور کلی به میزان دریافت کافئین بستگی دارد.

۳- عصاره قاصدک

عصاره قاصدک یکی از بهترین دیورتیک‌های طبیعی به حساب می‌آید، چرا که این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و افزایش پتاسیم در بدن به دفع سدیم و آب و خروج ادرار کمک می‌کند.

۴- چای گیاه دم اسب

این گیاه از قدیم الایام به عنوان یک ادرار آور طبیعی استفاده شده است، اما در مورد استفاده از آن اختلافاتی وجود دارد و با وجود بی خطر بودن استفاده از این گیاه در بیشتر موارد، مصرف طولانی مدت آن ممکن است عوارض و آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود افرادی که مشکلات کلیویدارند، از مصرف آن خودداری کنند.

۵- جعفری آب پز

جعفری از زمان‌های قدیم به عنوان یک ادرار آور طبیعی استفاده می‌شده است، آن را چند بار در روز به صورت چای جوشانده و بنوشید. طبق برخی آزمایشات، جعفری پخته شده می‌تواند به افزایش جریان ادرار و رفع احتباس مایعات در بدن کمک کند.

۶- زیره سیاه

زیره معمولاً به عنوان ادویه در غذا‌ها و محصولات پخته استفاده می‌شود، اما در گذشته برای اهداف دارویی از جمله درمان اختلالات معده، سردرد و به عنوان داروی ادرار آور استفاده می‌شد. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از عصاره زیره می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت دفع ادرار از بدن را افزایش دهد.

۷- هیبیسکوس

یکی ازمهمترین نوشیدنی‌ها برای دفع احتباس مایعات، هیبیسکوس است. از مزایای آن می‌توان به کاهش فشار خون و افزایش خروج ادرار برای افراد مبتلا به احتباس مایعات اشاره کرد. اما لازم به ذکر است که نتایج آزمایشاتی که تاکنون انجام شده متناقض بوده و برخی مطالعات اعلام کرده اند که این گزینه هیچ تاثیری نداشته است.

۸- آب

برخلاف آنچه شما فکر می‌کنید، نوشیدن آب بیشتر می‌تواند به کاهش حجم آب در بدن و رهایی از احتباس مایعات کمک کند، کم آبی و کمبود آب می‌تواند منجر به احتباس مایعات در بدن برای جبران کمبود شود. آب همچنین می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را بهبود بخشد، که به دفع آب و سدیم اضافی از بدن کمک می‌کند. نوشیدن تقریباً دو لیتر آب در روز توصیه می‌شود. نوشیدنی‌های شیرین را با آب ساده جایگزین کنید تا مقدار و سطح مناسب آب در بدن حفظ شود.

تذکر مهم:

بسیاری از نوشیدنی‌هایی که ذکر شد فاقد شواهد علمی کافی برای حمایت از اثربخشی و ایمنی هستند و بیشتر داده‌های موجود بر اساس تجربیات شخصی جمع‌آوری شده‌اند، بنابراین توصیه می‌کنیم که هیچ یک از این نوشیدنی‌ها را بدون مشورت با پزشک و بررسی منافع و مضرات آن امتحان نکنید.

راه‌های طبیعی دیگر برای رفع احتباس مایعات

کاهش نمک: خوردن غذا‌های حاوی مقادیر زیادی نمک می‌تواند باعث احتباس آب و مایعات در بدن شود.

افزایش مصرف منیزیم: منیزیم در بسیاری از فرآیند‌های حیاتی بدن نقش دارد و افزایش درصد آن ممکن است به کاهش احتباس آب کمک کند. می‌توان آن را به صورت طبیعی یا به صورت مکمل دریافت کرد.

افزایش نسبت ویتامین B۶: ویتامین B۶ یک ویتامین محلول در آب است و نقش مهمی در متابولیسم پروتئین و تنظیم تعادل مایعات دارد که می‌تواند به کاهش احتباس آب در بدن کمک کند.

غذا‌های غنی از پتاسیم: پتاسیم به حفظ حجم خون و تعادل مایعات کمک می‌کند، زیرا اثر سدیم را کاهش می‌دهد و از تجمع مایعات و تورم جلوگیری می‌کند. از جمله غذا‌هایی که می‌توان مصرف کرد موز، آووکادو و گوجه فرنگی است.

کاهش کربوهیدرات‌های تصفیه شده: خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند سطح قند خون و انسولین را افزایش دهد و این ممکن است منجر به سدیم اضافی و در نتیجه احتباس مایعات در بدن شود. کاهش کربوهیدرات‌ها می‌تواند این اثر را معکوس کند.

منبع: العالم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار