هدایت آب‌های زیر سطحی محدوده رختشویخانه به فاضلاب شهری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در جلسه رفع مشکلات موزه رختشویخانه گفت: شناسایی مسیر آب‌های زیر زمینی محدوده رختشویخانه با هم افزایی دستگاه‌های ذیربط به سرعت انجام خواهد شد.

سید محمدشعاعی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: راه حل‌های موقتی دیگر پاسخگوی مناسبی برای رفع مشکلات مجموعه رختشوی خانه نیست.

او با بیان اینکه اقدامات انجام شده متناسب با حجم مشکل نبوده، افزود: شبکه انتقال موقتی که آب‌های زیرزمینی از بنای رختشوی خانه به بیرون ایجاد شده ناکارآمد بوده و باید به سرعت اصلاح شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: در اولین گام نقشه مسیر آب‌های زیرزمینی در محدوده رختشوی خانه باید شناسایی و شبکه انتقال به فاضلاب شهری به سرعت اجرا شود.

سید سعید صفوی با بیان اینکه رختشوی خانه خانه همه مردم است، گفت: متأسفانه کانال‌هایی که در محدوده بنای رختشوی خانه شهر زنجان وجود داشت با توسعه شهری دچار آسیب شدند و باعث عدم دفع مناسب آب و نزولات آسمانی در منطقه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان افزود: اشباع شدن میزان آب موجود در کف که به صورت جذبی در برخی از کانال‌ها عمل می‌کند، باعث شده که آب به قسمتی از بنای رختشویخانه نفوذ کند.

صفوی ادامه داد: رفع کامل خطر نفوذ آب و رطوبت در بخش‌هایی از این بنای تاریخی نیازمند احیای قنات‌های ضلع شرقی بنا است.

علیرضا جزء قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان هم با اشاره به نشت آب‌های زیرسطحی به برخی اماکن در محدوده بافت تاریخی شهر زنجان گفت: باید تلاش شود تا با اجرای پروژه فاضلاب شهری مشکل نشت آب به بنای رختشوی خانه زنجان رفع شود.

او  افزود: شرکت آب و فاضلاب در راستای وظایف اجتماعی خود، اجرای پروژه‌های جمع آوری فاضلاب در این منطقه را با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در اولویت قرار داده و اجرا می‌کند که با اجرای این پروژه، انفصال شبکه در محور دلجویی مرتفع شده و این شبکه به مدار بهره برداری وارد شود.»

غلام حسن احمدی معاون خدمات شهری شهرداری زنجان هم در ادامه این جلسه  با اشاره به اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته گفت: زهکش‌های مختلفی در منطقه ایجاد شده که در حال حاضر کارایی خود را از دست داده اند.

 او با بیان اینکه در سالیان گذشته قنات‌های مسیر احیاء شده بودند، ادامه داد: این قنات‌ها نیز دیگر کارایی مناسبی در انتقال آب‌های زیرسطحی ندارند.

افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان هم گفت: یکی از راهکار‌های حل این موضوع احیای قنات‌ها و یا ایجاد شبکه انتقال آب‌های زیرزمینی است.

او افزود: مسیر‌های سنتی عبور آب‌های زیر زمینی کارکرد خود را از دست داده است.

احمد صفا شهردار منطقه سه زنجان در این جلسه گفت: از سال ۱۴۰۰ کانال‌های آب و فاضلاب شهری توسط شهرداری از جنوب شهر به سمت شمال شهر در حال لایروبی است.

او  با بیان راهکار‌های فوری رفع مشکل ادامه داد: اجرای طرح ایجاد زهکشی و شبکه انتقال آب باید به سرعت انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.