مداخلات ارگونومیکی منجر به ارتقای وضعیت سلامتی سالمندان می شود

رعایت اصول و مداخلات ارگونومیکی با بهره گیری از روش‌ها و تجهیزات محیط زندگی سلامتی جسمی و ذهنی سالمندان را فراهم کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به هفته گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان (ششم الی ۱۲ مهرماه جاری) گفت: شعار این هفته "تاب آوری و مشارکت زنان سالمند" است.

دکتر بهرام کندایی با اشاره به تعاریف مربوط به تاب آوری گفت: تاب‌آوربودن به نوعی به معنی داشتن انعطاف لازم برای بازگشتن به حالت‌های عادی در زندگی روزمره است و افرادی که این ویژگی‌ها را در خود تقویت نموده اند در مواجهه با حالت‌های شکست، ناامیدی و دشواری ها، با صبر، تلاش، امیدواری، بهزیستی ذهنی و تفکر مثبت، زمینه غلبه بر این موارد را پیدا کرده و به زندگی عادی ادامه می‌دهند.

او کاهش تطابق با شب کاری، کاهش توانائی‌های ادراکی و تصمیم گیری و محدودیت‌های اسکلتی عضلانی را از مهمترین مشکلات دوران سالمندی بیان کرد و گفت: بهره بردن از اصول و قواعد ارگونومیکی در محیط زندگی سالمندان منجر به حفظ سلامتی جسمی، ذهنی و عملکردی آنان می‌شود.

دکتر کندایی ابراز داشت: ارگونومی علمی چند بخشی است که با بهره گیری از جنبه‌هایی از علوم دیگر درصدد ایجاد تناسب بین انسان با محیط، ابزارها، روش‌ها و تجهزات محیط زندگی است به نحوی که سلامتی جسمی (به ویژه ستون فقرات) و ذهنی را فراهم کند.

او با بیان اینکه، ارگونومی به نوعی سبک زندگی مبتنی بر کار، ابزار و ماشین آلات در زندگی است، گفت: اجرای مداخلات ارگونومیکی ویژه سالمندان در محیط و تجهیزاتی از قبیل اتاق خواب، آشپزخانه، پله ها، حمام، توالت، کفش، عصا، میز و صندلی و فعالیت‌های فیزیکی بسیار مهم است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کدستان در توصیه‌هایی به سالمندان در خصوص اصول و مبانی ارگونومیکی گفت: پرهیز از خواب به پهلوی چپ و روی شکم، حفظ راستای مناسب در گردن و در زمان خواب با استفاده از بالش ارگونومیک، نشستن بر روی صندلی در زمان پوشیدن شلوار، استفاده از چهارپایه در زمان پوشیدن کفش و جوراب، طراحی آشپزخانه به نحوی که در زمان استفاده از ابزار نیاز به پیچش و خمش تنه نباشد، بهبود دما و روشنایی محیط، کاهش زمان استفاده از گوشی و تلویزیون، طراحی و استفاده از دستگیره مناسب در توالت ها، عدم انجام کار سنگین و تکراری و انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم از جمله فاکتور‌های ارگونومیکی است که انجام آن‌ها منجر به شادابی و سلامتی سالمندان می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.