روستا‌ها و مناطق عشایری، سهیم در امنیت و اقتصاد

روستانشینان و عشایر خراسان جنوبی علاوه بر آن که در تأمین امنیت مناطق مرزی نقش دارند، سالانه ۱۲۷ هزار میلیارد ریال نیز به تولید کمک می‌کنند.

روستا‌ها و مناطق عشایری نقش مهمی در تأمین امنیت و رشد اقتصادی کشور دارند.

حدود یک چهارم از تولیدات و اقتصاد ایران مربوط به روستا‌ها و مناطق عشایری است.

خراسان جنوبی نیز که استانی مرزی محسوب می‌شود، دارای مناطق عشایری و روستا‌های زیادی است که تولیدات دامی، گیاهی و صنعتی مختلفی دارند.

وجود محصولات به نام در روستاهای خراسان جنوبی

یکی از اهالی روستای افین گفت: ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم از روستای خود دل کنده و به شهر برویم؛ در اینجا تمامی امکانات را داریم.

او افزود: زنان در روستا تولیدات مختلفی در حوزه‌های صنایع دستی و کشاورزی دارند که هم سبب فعالیت آن‌ها شده و هم به معیشت خانواده‌ها کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از روستانشینان خراسان جنوبی با اشاره به وجود محصولات کشاورزی مختلف گفت: هر جا که در دنیا نام زعفران به میان می‌آید، آن را به نام قاین می‌شناسند.

او گفت: زرشک نیز دیگر محصول خراسان جنوبی است که به همت روستانشینان به عمل می‌آید و آوازه استان را جهانی کرده است.

از حفظ امنیت تا تولید محصولات مختلف در روستاها و مناطق عشایری

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۴۴ درصد از کل جمعیت خراسان جنوبی را عشایر و روستانشینان تشکیل می‌دهند.

او افزود: حجم درآمد سالیانه عشایر و روستانشینان در خراسان جنوبی ۱۲۷ هزار میلیارد ریال است که در حوزه‌های مختلف کشاورزی این درآمد کسب می‌شود.

ابراهیمی سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه جمعیت عشایری استان ۱۷ هزار خانوار معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان هستند، گفت: ۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی استان زندگی می‌کنند که یکی از عوامل مهم ایجاد و حفظ امنیت در منطقه است.

او با بیان اینکه ۳۴ درصد دام استان در اختیار عشایر استان است، افزود: هم اکنون ۵۸ طایفه از عشایر در استان زندگی می‌کنند که در تولید نزدیک به ۳۰ درصد از فرآورده‌های لبنی و گوشتی و ۲۵ درصد صنایع دستی استان مشارکت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.