تولید هفت هزار و ۳۴۳ تن عسل در استان اردبیل

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال هفت هزار و ۳۴۳ تن عسل در استان تولید و روانه بازار شده است.

دهقان باقری با اشاره به پایان فصل برداشت عسل در این استان، میزان برداشت عسل از کندوهای مدرن را هفت هزار و ۳۲۷ تن و میزان عسل تولیدی از کندوهای سنتی این استان را نیز ۱۶ تن اعلام کرد.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تعداد کندوهای مدرن زنبور عسل استان اردبیل را ۴۵۷ هزار کلنی و تعداد کندوهای سنتی این استان را نیز حدود سه هزار کلنی ذکر کرد.

او همچنین میانگین تولید عسل از کندوی مدرن در زنبورستان‌های استان اردبیل را ۱۶.۱ کیلوگرم و میانگین تولید عسل در کندوهای سنتی را نیز ۴.۵ کیلوگرم اعلام کرد.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اشتغال حدود هفت هزار نفر در امر فعالیت تولیدی زنبور عسل در سطح این استان گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از زنبورداران استان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بوده و ۵۰۰ واحد از زنبورستان‌های استان نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

باقری می گوید: امسال بالغ بر ۴۰ کلاس تخصصی آموزشی مبتدی و حرفه‌ای زنبورداری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برگزار شده و سازمان جهاد کشاورزی استان امسال مجوز مهاجرت، اسکان و استقرار زنبوررستان را در سطح استان صادر کرده و بستر را برای توسعه این رشته فراهم کرده است.

او همچنین با اشاره به توزیع بالغ بر ۹۰۰ تن شکر در میان زنبورداران استان اردبیل گفت: زنبورداران استان پس از برداشت محصول هم اکنون در حال مهاجرت و انتقال فصلی کندوهای خود به استان‌های شمالی و مناطق مستعد کشور در سایر استان‌ها هستند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.