کوچ حدود ۸۰ درصد عشایر استان اصفهان به قشلاق

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از عشایر استان اصفهان به مناطق قشلاقی کوچ کردند و این روند تا آخر مهر ادامه خواهد داشت.

مختار اسفندیاری گفت: کوچ عشایر استان اصفهان به قشلاق اواسط شهریور آغاز شده بود و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و خوزستان به عنوان مقاصد عشایر استان اصفهان است.

او ادامه داد: عرضه اقلام مورد نیاز به جامعه عشایری در این مدت ادامه یافت و عشایری که هنوز کوچ نکرده اند باید تا پیش از آغاز روز‌های سرد رهسپار مناطق گرمسیر شوند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان خاطرنشان کرد: آبرسانی، سوخت رسانی و توزیع ارزاق در این مدت انجام شده است تا کوچ عشایر با شرایط بهتری همراه باشد.

اسفندیاری اظهارداشت: با توجه به کاهش بارش در امسال و کم شدن رویش علوفه، مراتع قشلاق نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد لذا توزیع علوفه برای دام عشایر در دستور کار قرار گرفته است.

او تصریح کرد: از آنجا که شهرستان‌هایی مانند سمیرم، فریدونشهر و بویین میاندشت به‌عنوان محل گذر عشایر سردسیر است لذا تسریع در کوچ پیش از آغاز سرمای شدید ضروریست تا کمترین آسیب را به این قشر پرتلاش شاهد باشیم.

شمار عشایر استان اصفهان بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است، عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند و عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند، همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۵:۵۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
ییلاق عشایر بختیاری از جنوب لرستان و غرب اصفهان تا دامنه های دنا و سراسر استان چهارمحال و بختیاریست و قشلاقشان هم استان های گرمسیر همسایه و بیشتر دشتهای سرسبز و بهار در زمستان خوزستان است.
آخرین اخبار