رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم

تلاش برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین مناطق آزاد قشم و گوانجو چین

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم از تلاش های این دفتر برای تفاهم نامه همکاری مشترک بین مناطق آزاد قشم و گوانجو چین خبر داد.

جعفر زمانی  در  ارائه گزارش فعالیت های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه نمایندگی قشم در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱، این مطلب را عنوان و گفت: این تفاهم‌ نامه سوم بهمن ۱۳۹۴ در سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به ایران و دیدار با رییس جمهور سابق برای توسعه روابط همکاری مشترک میان سازمان منطقه آزاد قشم و دفتر منطقه آزاد تجاری پایلوت گوآنجو چین توسط مدیرعامل سابق این سازمان و استاندار گوآنگ دونگ به امضا رسیده بود.

او اقدام برای برقراری ارتباط این منطقه با سایر مناطق آزاد در کشورهای قطر، امارات و عمان با ارسال دعوتنامه های از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برای بازدید از ظرفیت های موجود و امضای تفاهم نامه همکاری و انجام مقدمات برقراری روابط قشم و شهرهای جزیره و ژئوپارک بین المللی قشم با جزیره زنگبار، کالیکوت در هند، شهر خصب عمان، شهر سینترا یا فارو در پرتغال را از دیگر فعالیت های این دفتر نمایندگی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ۱۴۰۱ عنوان کرد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم  گفت: انجام هماهنگی سفر برخی از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران و بازدید از ظرفیت های اقتصادی منطقه آزاد قشم، ارسال و انعکاس نما رسان (تیزرهای تبلیغاتی) معرفی ظرفیت های گردشگری و امکانات رفاهی برای گردشگران فوتبالی در جزیره قشم به وزارت امور خارجه، سفارت خانه های خارجی مقیم تهران از طریق تشریفات و سفارت خانه های ایران در کشورهایی که تیم های فوتبال آنها در جام جهانی قطر حضور دارند از دیگر اقدامات این دفتر نمایندگی در ۶ ماهه اول سال جاری است.

زمانی گفت: در مدت یادشده گزارش های بیشماری در خصوص مخدوش بودن مزیت های قانونی مناطق آزاد، وجود موانع گمرکی در حوزه تجارت خارجی و نظایر آن و پیشنهاد معرفی جزیره قشم به عنوان طرح ابتدایی (پایلوت) دیپلماسی اقتصادی با در نظر گرفتن برخی از مزایا، طراحی فعالیت کمیته روابط خارجی ستاد استقبال از جام جهانی و ارایه آن نظیر اجاره کشتی های کروز و آماده سازی دفتر وزارت امور خارجه در فرودگاه بین المللی این جزیره برای صدور روادید انجام شده است.

او هماهنگی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر در خصوص بررسی سیاست ها و اجرای تدابیر جلسات کمیته استقبال در قشم، هماهنگی دیدار با جامعه تور گردانان با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم و مذاکره برای ارایه امکانات رفاهی به گردشگران فوتبالی را از دیگر فعالیت های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در جزیره قشم نگین خلیج فارس ذکر کرد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ۱۴۰۱، علاوه بر صدور روادید برای اتباع خارجی که قصد عزیمت به سرزمین اصلی داشتند، حدود ۴۵۰ سند کنسولی متعلق به شهروندان قشم و بندرعباس برای ارائه به مراجع خارجی مورد تایید قرار گرفت و سایر فعالیت های کنسولی از جمله کسب خبر از مفقودین ایرانی در دریای عمان و خلیج فارس نیز در دستور کار این نمایندگی وزارت امور خارجه در جزیره قشم قرار داشته است.

افزایش ۳۵۲ درصدی صادرات از منطقه آزاد قشم به کشورهای خارجی

او از افزایش ۳۵۲ درصدی صادرات از منطقه آزاد قشم به کشورهای خارجی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: بر اساس آمار دریافتی از گمرک این سازمان، صادرات از این منطقه به سرزمین اصلی ۶۹۰ درصد، به کشورهای خارجی ۳۵۲ درصد و صادرات مجدد هزار و ۱۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

زمانی گفت: حجم کلی صادرات از منطقه آزاد قشم در ۶ ماهه اول امسال ۲۹۱ میلیون دلار گزارش شده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۵ میلیون دلار بوده است.

او گفت: حجم واردات منطقه آزاد قشم نیز با ۹ درصد کاهش نسبت به ۶ ماهه گذشته، ۷۲ میلیون دلار است که بر این اساس تراز تجاری این منطقه مثبت بوده که می تواند امیدواری خوبی برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی ایجاد کند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود. منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار