افکاری:

٣٠ درصد برنامه توسعه ششم عملیاتی شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه یک برنامه استانی مبتنی بر الگو در استان‌ها کار نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم چند درصد از برنامه ششم توسعه در استان‌ها محقق شده است.

احمدعلی افکاری در نشست خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی برگزار شد، ضمن بیان اینکه برای تحقق رفاه، رشد و توسعه در جامعه، ناگریز به داشتن برنامه هستیم، آمار و اطلاعات صحیح را نیاز اصلی برای تدوین برنامه دانست و گفت: نظام آماری مناسب، ضرورت هر فعالیت برنامه ریزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: در نظام آمارگیری وضعیت موجود، سراغ خانوارها می‌رویم و سوال و جمع بندی و اطلاعات را پس جمع بندی به عنوان نتایج سرشماری اعلام می‌کنیم.

افکاری با بیان اینکه این مهم کاری وقت گیر و هزینه بر است و به صورت ١٠ ساله سرشماری انجام می‌شود، دلیل سرشماری ١٠ ساله را بالا بودن هزینه و وقت گیر بودن آن ذکر و گفت: نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و میزان تولید در برنامه ریزی اقتصادی حاصل از این سرشماری مورد توجه برنامه ریزان قرار می‌گیرد.

او گفت: مرکز آمار ایران به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها برای عبور از روش سنتی آمار با آمارهای ثبتی مبنا هست تا به صورت جاری دسترسی به آمار و اطلاعات داشته باشیم. به عنوان مثال؛ اداره کل ثبت احوال اطلاعات میزان رشد جمعیت و فوتی‌ها را دارد یا مثلا آمار میزان تولیدات، واردات و .. توسط دستگاهها وجود دارد اما اگر بخواهیم آمار با یک استانداراد مشخص داشته باشیم نیاز به زیرساخت‌هاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با تصریح بر این نکته که سرشماری مانند این است که از واقعیت موجود عکسی گرفته شود، گفت: مرکز آمار ایران به دنبال اطلاعات لحظه‌ای است مانند اینکه از جامعه یک فیلم تهیه می‌شود و امید است این الگو توسط مرکز آمار ایران عملیاتی شود و دسترسی به یک آماری داشته باشیم که استاندارد و یکپارچه باشد.

افکاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده و یکسال جاری هم با تمدید این برنامه در حال فعالیت هستیم، گفت: سازمان مدیریت و برنامه کشور در حال تدوین برنامه توسعه هفتم است که امید است تا پایان سال تدوین و به تصویب مجلس برسد.

او گفت: سیاست‌های کلان برنامه توسعه هفتم براساس قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و به ابلاغ رهبری رسیده و در حال تدوین است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس همچنین با تاکید بر اینکه سند آمایش کشوری و استانی به عنوان اسناد بالادستی مهم در تدوین برنامه هفتم باید نقش داشته باشند، گفت: برنامه توسعه مبتنی بر آمایش، یک تجربه جدید است و سازمان برنامه کشور در حال حاضر در حال بررسی چگونگی ارتباط بین سند آمایش و سند توسعه است.

افکاری ضمن اعلام اینکه ٣٠ درصد برنامه توسعه ششم در کشور عملیاتی شده است، اضافه کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه یک برنامه استانی مبتنی بر الگو در استان‌ها کار نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم چند درصد از برنامه ششم توسعه در استان‌ها محقق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: زمانی می‌توانیم به صورت دقیق یگوییم چند درصد از برنامه‌ها عملیاتی می‌شود که الگو داشته باشیم.

افکاری خاطرنشان کرد: همیشه این مشکل را داشته‌ایم که بین تدوین و اجرا فاصله ایجاد می‌شود اما در راستای تدوین سند آمایش استان، با یک مشاور قرارداد منعقد کرده‌ایم و در حال تدوین الگو برای این سند هستیم که نتیجه آن، پایلوتی برای کشور خواهد شد.

موسوی، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه امسال، سال پر از مطالعه و برنامه است، وجود برنامه آمایش و تدوین برنامه هفتم توسعه که قرار است برش استانی هم داشته باشد را از جمله آنها ذکر و خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی با حمایت ریاست سازمان متبوع در حال انجام است که در سطح کشور چشمگیر شده که از جمله آنها اصلاح سند آمایش، اسناد توسعه شهرستانی و مطالعه جامع آب استان است.همچنین برنامه چهار ساله استان به تفکیک شهرستان‌ها عملیاتی شده است.

او همچنین با بیان اینکه تدوین برنامه ماهیت اجرایی دارد، عنوان کرد: برنامه در یک فضای خاص نوشته می‌شود که اگر شرایط تداوم یابد انتظار تحقق بیشتر آن ایجاد می‌شود.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، با بیان اینکه هدف برنامه ششم رشد ٨ درصدی تولید ناخالص ملی بوده که در برنامه هفتم هم همین مهم منظور شده است، گفت: امسال برش استانی در برنامه‌ها اعمال خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار