برداشت ۲۵۰ تن انار در باغات خلخال

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از تولید و برداشت ۲۵۰ تن انار از باغات نیمه گرمسیری این شهرستان خبر داد.

محمد شادخاطر با بیان اینکه از اواخر مهرماه برداشت محصول انار در باغات این شهرستان آغاز شد است،؛ گفت: طبق پیش‌بینی امسال بیش از ۲۵۰ تن محصول انار از باغ های انار این شهرستان روانه بازار مصرف می‌شود که این میزان در مقایسه با تولید ۳۰۰ تنی این محصول در پارسال ۵۰ تن کاهش خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال می گوید: بیش از ۳۵ هکتار از اراضی باغی مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان در بخش خورش‌رستم به کشت انار اختصاص یافته که ۲۰ هکتار آن بارور بوده و بطور میانگین در هر هکتار  ۱۵ تن محصول تولید می‌شود.

به گفته او، تاثیر مستقیم خشکسالی و کم‌آبی در برخی از مناطق این شهرستان بر تولید محصولات سردرختی باغی از جمله محصول انار منطقه خورش‌رستم تاثیرگذار بوده و موجب کاهش سطح تولید این محصول در مقایسه با سالهای قبل شده است.

شادخاطر بیشترین سهم انار تولیدی این شهرستان را ارقام شاه‌بار شیرین ، ترش ، ملس ،ساوه و طارم ذکر کرد که در باغ‌های روستاهای نمهیل، برندق، چنارلیق، کمر، جعفرآباد و زاویه جعفرآباد از توابع بخش خورش‌رستم این شهرستان تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخای گفت: روستای نمهیل در بخش خورش‌رستم شمالی بیشترین سطح کشت و تولید این محصول کشاورزی و باغی پرفروش را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه می‌توان با مدیریت و بهره‌گیری از کیفیت و ماندگاری این محصول در زمینه ایجاد کارگاه ها وکارخانه‌های فراورده تبدیلی نیز قدم‌های خوبی برداشت، می گوید: غیر از مصرف خام انار، با پخت رب انار علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغال جمعی از اهالی منطقه فراهم خواهد شد.

شادخاطر به باغداران توصیه کرد با توجه به روند کم‌آبی و حفظ احتیاط برای آبیاری باغات در فصل‌های خشک و کم باران حتما توسعه استفاده از الگوهای نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار را در دستور کار قرار دهند.

او می گوید: درخت انار نسبت به سرما حساس است به طوری که اگر دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد بیش از ۲ روز استمرار یابد، هم تاج درخت از بین رفته و حتی ریشه درخت نیز آسیب‌دیده و از بین می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.