مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام خبر داد

لزوم توجه به مدیریت مصرف آب در ایلام

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: بر اساس پیش بینی‌ها پاییز کم بارشی در استان داریم که این امر مدیریت مصرف آب را دو چندان کرده است.

علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد نیاز آبی شهر ایلام از چشمه‌ها و ۵۰ درصد دیگر نیز از سد ایلام برداشت می‌شود.

وی حجم کنونی سد ایلام را ۲۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: به صورت میانگین میزان مصرف روزانه آب در سطح شهر ایلام ۳۵۰ لیتر در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام بیان کرد: سطح سفره آب‌های زیرزمینی استان در حال افت است و آبدهی رودخانه‌های استان نیز کاهش چشمگیری داشته که این موضوع وضعیت مخازن سد‌ها را در شرایط نگران کننده‌ای قرار داده است.

پوراحمد مطرح کرد: کاهش برداشت از سد ایلام، جداسازی آب مورد نیاز فضای سبز از شرب و افزایش برداشت از سایر منابع آب شرب از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ی اضطراری محسوب می‌شود که به جهت تامین آب پایدار شهر ایلام در حال انجام است.

پوراحمد بیان کرد: استفاده از ظرفیت چاه‌های سطح شهر ایلام که جهت استفاده فضای سبز استفاده می‌شود، خرید چاه‌های کشاورزی با قابلیت تامین آب و استفاده از ظرفیت تصفیه خانه آب شرب ایلام از دیگر اقدامات کوتاه مدت در جهت تامیت آب شرب شهر ایلام است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم، بروز سیکل‌های مکرر خشکسالی و ترسالی، عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارش‌ها و توپوگرافی خشن استان، ما را ناگزیر به اجرای سد‌های مخزنی برای مهار روان آب‌ها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشکسالی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کاهش نزولات جوی طی ۲ سال گذشته و فصل پاییز امسال ضرورت مدیریت مصرف منابع آب را در این استان جدی‌تر کرده است، گفت: تنها راهکار گذر از این تنش آبی مدیریت مصرف آب است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: مصرف آب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.