اگر دمای زمین ۲.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، چه اتفاقی می‌افتد؟

کارشناسان معتقدند میزان افزایش دما تا سال ۲۱۰۰ حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

ولادیمیر بنائف، بوم شناس و دانشیار موسسه اکولوژی دانشگاه دوستی روسیه، در گزارشی توضیح داد که اگر زمین تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۲.۵ درجه سانتی‌گراد گرم شود، چه اتفاقی در انتظار بشر خواهد بود.

بنایف با اشاره به گزارش کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی گفت که در این گزارش آمده است که بشر تا پایان قرن جاری قادر به حفظ افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتی گراد نخواهد بود.

کارشناسان معتقدند میزان افزایش دما تا سال ۲۱۰۰ حدود ۲.۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

او افزود: دو دیدگاه در این خصوص وجود دارند. دیدگاه اول نشان می‌دهد که بشریت به هیچ وجه نمی‌تواند بر تغییرات آب و هوایی تاثیر بگذارد؛ زیرا کره زمین بزرگ و دارای سیستم اینرسی است.

حتی اگر تمام فرآیند‌های تولید در حال حاضر متوقف شوند، دما همچنان رو به افزایش خواهد بود؛ اما دیدگاه دوم خواستار توقف فرآیند‌های تولید صنعتی به منظور جلوگیری از گرم شدن هوا است.

وی گفت: مدل‌ها و محاسبات مختلفی وجود دارند و ما هنوز حدود ۸۰ سال فرصت داریم تا به سال ۲۱۰۰ برسیم؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌داند اوضاع در آن زمان چگونه خواهد بود.

به گفته این بوم شناس روس، بشریت باید اقدامات و تدابیری مانند گسترش مناطق جنگلی و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را برای کاهش خطرات انجام دهد.

بنایف افزود: افزایش دمای ۲.۵ درجه سانتی گراد منجر به آب شدن یخ‌ها و افزایش سطح آب و سیل در مناطق ساحلی می‌شود.

او گفت: اگر مردم جابه جا نشوند این اتفاق می‌افتد؛ اما اگر تدابیر و اقداماتی مانند سدسازی انجام شود، خطر بزرگی وجود ندارد. همچنین نیاز به سیستم نظارتی وجود دارد.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار