اصلاح ۱۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور

رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: ۳۳۹۲ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده که هزار نقطه تاکنون اصلاح شده و مابقی در حال اصلاح است.

سردار حسن مومنی، رئیس پلیس راه راهور فراجا در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی گفت: ۳۳۹۲ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده که هزار نقطه تاکنون اصلاح شده است و از این تعداد نقاط حادثه خیز، هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و یک هزار و ۸۰۰ نقطه نیز دارای تصادف است.

وی با بیان اینکه اولویت رفع نقاط حادثه خیز در جاده‌های پرتصادف کشور است تاکید کرد: استان فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین فوتی حاصل از تصادف را دارند و تدابیر ویژه‌ای در راستای کاهش میزان تصادفات و فوتی‌ها در این استان‌ها از سوی مسئولان امر اندیشیده شده است.

رئیس پلیس راه کشور اظهار داشت: بروز بیش از ۶۰ درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها موجب شکل‌گیری پویش «۶۰ - ۳۰» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شده که این مهم باید با تعامل و هم‌افزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود.

سردار مومنی با بیان اینکه نصب حفاظ ایمنی بر روی خودرو‌های سنگین در راستای کاهش تصادفات هدفگذاری شده است، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه، ۱۸۸ هزار خودرو کامیون و کامیونت که عمر آن‌ها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودرو‌ها به حفاظ جانبی مجهز می‌شوند و در مرحله بعدی، این اقدام در خصوص تریلی ها، اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۸ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بر اثر برخورد با خودرو‌های سنگین است که در راستای کاهش تصادفات، تعامل و هم افزایی میان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و امدادی امری ضروری است.

رئیس پلیس راه راهور فراجا با اشاره به اینکه بیشترین میزان تصادفات در ساعات ۱۶ تا ۲۴ است، افزود: فرهنگسازی و ارایه پیام‌های ترافیکی و هشداری در تابلو‌های تبلیغاتی حوزه راهداری همچنین با توجه به اینکه بحث واژگونی خودرو‌ها هم بسیار بالا است، ایجاد شیار‌های لرزنده عرضی برای رفع خستگی و خواب آلودگی رانندگان، در راستای کاهش تصادفات و میزان فوتی‌ها بسیار اثربخش باشد.

سردار مومنی عنوان کرد: بنا داریم با رانندگان خودرو‌های متخلف که توسط دوربین‌های کنترل سرعت، شناسایی می‌شوند بلافاصله مقابل نزدیک‌ترین پاسگاه‌ها برخورد کرده و آنان را اعمال قانون کنیم چرا که این اقدام بازدارندگی بالایی در کاهش تصادفات دارد و اکنون بستر‌های لازم در این خصوص فراهم است.

وی گفت: در حوزه تصادفات تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط متفق القول هستند که هموطنان کمترین آسیب را متحمل شوند؛ به همین سبب پس از گذشت ۱۲ سال نشست شورای ترافیک با مدیریت رئیس جمهور برگزار می‌شود و در شرایط اقتصادی کنونی جامعه باید از امکانات و اعتبارات موجود بیشترین بهره گیری را داشت.

رئیس پلیس راه کشور عنوان کرد: بخشی از علت بروز تصادفات جاده‌ای سرعت بالا، سبقت، توجه نکردن راننده به جلو، خستگی و خواب آلودگی و بخش دیگر به ایمن نبودن خودرو و استاندارد نبودن راه‌ها مرتبط است.

سردار مومنی تصریح کرد: سال گذشته بیشترین آمار تصادفات منجر به فوت در سطح کشور در مهرماه بود و این در حالی است که امسال این روند در مهرماه کاهش‌یافته و امید است تا پایان سال نیز میزان تصادفات و فوتی‌ها کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شمار بالای تصادفات در جاده‌های ارتباطی استان مرکزی گفت: میزان تصادفات در این استان نیمه نخست سال گذشته ۹ درصد بوده، اما امسال این آمار به ۲۱ درصد افزایش یافته است و آمارتصادفات در هفت ماه سال جاری به ۲۵ درصد رسیده است؛ هر چند حجم بالای تردد خودرو‌ها به ویژه خودرو‌های سنگین در این استان بر کسی پوشیده نیست، اما باید در راستای کاهش میزان تصادفات در جاده‌های ارتباطی استان راهکار‌های ویژه‌ای اتخاذ شود.

رئیس پلیس راه راهور فراجا خاطرنشان کرد: پاسگاه‌های هدف استان توره به بروجرد، آزادراه ساوه به همدان و جاده قدیم ساوه به همدان است که اکنون بیشترین نیروی انسانی به این پاسگاه‌ها تزریق شده و اقدامات مناسبی نیز از سوی مسئولان امر انجام شده است که جای تقدیر دارد.

سردار مومنی با اشاره به حجم بالای تصادفات منجر به فوت در گردنه زالیان در استان مرکزی گفت: در این جاده ۲۶ کیلومتری در هفت ماه نخست امسال ۳۱ نفر جان خود را از دست دادند و بخش عظیمی این حوادث ناگوار به ایمنی جاده‌ها باز می‌گردد. نیاز است اعتبارات مناسبی در راستای خط کشی معابر، نصب نیوجرسی و رفع مشکلات آسفالت جاده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جذب و تامین شود تا شاهد کاهش تصادفات در جاده‌های استان باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.