شناسایی ۵۳۲ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۵۳۲ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل شناسایی و آمارگیری شد.

دهقان باقری گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان اردبیل نسبت به آمار قبلی ۱۶ درصد افزایش یافته است.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: بر اساس اطلاعات گرآوری شده، در استان اردبیل بیش از ۵۲۱ هزار کلنی زنبور عسل مدرن با میانگین تولید ۱۷.۳ کیلوگرم عسل و حدود ۱۱ هزار کلنی سنتی با میانگین تولید ۱.۱ کیلوگرم عسل توسط زنبورداران استان نگهداری می‌شود.

به گفته او،بر اساس اطلاعات به دست آمده در این سرشماری که در نیمه دوم مهرماه امسال انجام شد، طی یک سال گذشته زنبورداران این استان با ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ۹ هزار و ۳۶ تن عسل تولید کردند.

باقری تعداد کل زنبورستان‌های این استان را بر اساس اطلاعات سرشماری انجام شده، سه هزار و ۳۵۷ مورد، شمار افراد شاغل در این زنبورستان‌ها را ۲ هزار و ۷۴۷ نفر و تعداد زنبورداران استان را یک هزار و ۴۳۴ نفر اعلام کرد.

او همچنین گفت: زنبورداران استان اردبیل در طول یک سال گذشته علاوه بر عسل، بیش از ۱۴۰ کیلوگرم ژل رویال، ۲۳ هزار و ۲۱۶ کیلوگرم گرده گل، ۱۴۵ هزار و ۴۴۲ کیلوگرم موم، ۱۲ هزار و ۸۵۴ کیلوگرم بره‌موم و ۱۲۱ گرم زهر زنبور عسل که اغلب استفاده دارویی دارند، تولید کردند.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: در طرح آمارگیری، کلیه فعالیت زنبورداری و همه فعالیت‌ها و شاخص‌های مربوط به زنبورداری و شاغلان در این حرفه در سامانه طراحی شده ثبت شده و آمار منسجمی در خصوص این رشته از فعالیت حوزه کشاورزی به دست آمده است که در برنامه‌ریزی دقیق و خدمات رسانی بهتر به تولید کنندگان و بهره‌برداران این بخش مورد استناد قرار خواهد گرفت.

باقری گفت: پس از آمارگیری امسال، همه خدمات و امور مربوط به زنبورداری در استان اردبیل به صوت سامانه‌ای و الکترونیک ارائه خواهد شد.

به گفته او، سهولت در ارائه خدمات و جلوگیری از اتلاف وقت و پیگیری دقیق فعالیت زنبورداری از جمله مزیت‌های اجرای آمارگیری فعالیت زنبورداری است و زنبورداران استان اردبیل در مدت زمان اجرای این طرح، با ثبت آدرس دقیق محل استقرار زنبورستان خود همکاری خوبی را با مجریان این طرح انجام دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.