روش‌های پیشگیری از بروز سکته مغزی

مدیرگروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کنترل فشارخون و قند از عوامل موثر در کاهش سکته‌های مغزی محسوب می‌شوند.

فریبرز خوروش در ارتباط با سکته‌های مغزی گفت: سکته‌های مغزی یکی از مهمترین بیماری‌هایی ست که در دنیا وجود دارد، بیماریی که کاملا وابسته به سن بوده و امروزه بدنبال افزایش امید به زندگی با روند رو به افزایش سکته‌های مغزی در جامعه مواجهیم.

او اختلال حرکتی و تکلمی را از علائم اصلی سکته مغزی دانست که عمدتا به شکل ضعف دست و پا و کاهش قدرت عضلانی در یک طرف بدن، بروز سرگیجه، عدم تعادل و دو بینی خود را نشان می‌دهد.

مدیرگروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در بسیاری از مواقع علائمی، چون سرگیجه، دو بینی و کاهش بینایی در دیگر بیماری‌ها همچون آب مروارید یا ms نیز وجود دارد، اما آنچه سکته مغزی را متمایز می‌سازد بروز این علائم به صورت ناگهانی در فرد است، در مبتلایان به ام اس علائم حرکتی طی چند روز یا چند هفته بروز می‌کند در حالی که این علائم در سکته‌های مغزی به صورت ناگهانی بوجود می‌آید.

خوروش تصریح کرد: سکته‌های مغزی بر اساس علت بوجود آورنده به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: که در ۸۵ درصد موارد همراه با لخته شدن خون است و ۱۵ درصد بدلیل خونریزی مغزی ایجاد می‌شود.

او گفت: روش‌های پیشگیری از بروز سکته مغزی بهترین راه درمان است لذا کنترل فشارخون و بیماری قند، ترک دخانیات، کاهش وزن، کنترل نوع مواد غذایی همه از عوامل موثر در کاهش سکته‌های مغزی محسوب می‌شوند.

خوروش با اشاره به اینکه بیمار سکته مغزی باید در سریعترین زمان به مرکز درمانی انتقال یابد، تصریح کرد: در مرحله حاد، بیماری تنها با اقدامات درمانی موثر و تزریق دارو قابل درمان خواهد بود و در کاهش عوارض بعدی بسیار موثر خواهد بود.

مدیرگروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انجام اقدامات درمانی در ۳ تا ۴ ساعت اولیه بسیار ضروری است و توجه به علائم و هماهنگی با سیستم اورژانس و ارجاع به بیمارستان مجهز، احتمال کاهش عوارض و رفع خطر را صد چندان می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.