آنچه باید درباره رانندگی در هوای بارانی بدانیم

رئیس پلیس راه شمال فارس گفت: فصل پاییز و شروع بارش باران باعث لغزندگی جاده‌ها شده و در مقایسه با جاده‌های خشک، احتمال وقوع حوادث را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی رئیس پلیس راه شمالی فرماندهی انتظامی استان فارس اظهار کرد: باران یعنی کاهش میدان دید راننده، خطر سر خوردن خودرو و کاهش توان ایستادن.

او گفت: باران زمانی بیشترین خطر را خواهد داشت که بعد از مدت زمانی طولانی که هوا خشک بوده و جاده صاف و صیقل داده است، شروع شود.

سرهنگ دهقانی افزود: در چنین موقعیتی آب با روغن، گرد و خاک و ذرات لاستیک که معمولا بر روی جاده‌های خشک وجود دارد آمیخته می‌شود و قشر لغزنده و خطرناکی به وجود می‌آورد، به همین دلیل اگر در هنگام رانندگی به یکباره با بارش باران مواجه شدید، لازم است از سرعت خود بکاهید و بیشترین احتیاط را معمول دارید. رانندگی در هوای بارانی و جاده‌های نمناک ایجاب می‌کند که از دستگاه‌های کنترل اصلی خودرو با احتیاط استفاده شود.

پدیده آب سواری

رئیس پلیس راه شمالی فرماندهی انتظامی استان فارس تصریح کرد: هر زمان که باران ببارد، لایه نازکی از آب سطح جاده را می‌پوشاند، اگر در چنین مواقعی با سرعت رانندگی کنیم و یا اینکه لاستیک‌ها آنقدر ساییده شده باشد که آب در جلوی لاستیک جمع شود و مقاومتی ایجاد کند که لاستیک بر روی قشری از آب شناور شود، این پدیده یا حالت را آب سواری گویند.

رانندگی در هوای بارانی

او اضافه کرد: به طور کلی نمی‌توان سرعت معینی را برای رانندگی در باران پیشنهاد کرد، زیرا بستگی به میزان و شدت باران، وضع جاده و وضع لاستیک خودرو خواهد داشت. به عنوان قانون به خاطر داشته باشید، هرچه سرعت کمتر و لاستیک‌ها بهتر باشد، احتمال آب سواری و به خطر افتادن کمتر است.

پدیده آب سواری لاستیک چیست؟

سرهنگ دهقانی بیان کرد: آنچه که با افزایش سرعت در باران برای چرخ‌های جلو پیش می‌آید و موجب تقلیل چسبندگی لاستیک می‌شود، وقتی که لاستیک حالت آب سواری پیدا کند فرمان از دست خارج می‌شود. در چنین وضعی باید با کم کردن گاز، سرعت خودرو را کاهش داده و تا زمانی که لاستیک قدرت چسبندگی خود را به دست نیاورده باید از ترمز کردن خودداری کرد.

او ادامه داد: چنانچه در هوای بارانی، برف پاک کن خودرو خراب شود، یک عدد سیب زمینی خام را از وسط بریده و از بیرون روی شیشه جلو بمالید. این کار میزان قابل توجهی کمک می‌کند که بتوانید جلوی خودرو را بهتر ببینید.

رئیس پلیس راه شمالی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: برف پاکن با چند دور چرخیدن، قطرات باران سبک را از روی شیشه پاک کرده، ولی پس از آن تقریبا روی شیشه خشک حرکت می‌کند و لکه‌هایی از چرک کثافت خشک به جای می‌گذارد و به همین منظور کلید اکثر برف پاکن‌ها غیر از حالات تند و آهسته دارای حالت دیگری نیز است که پس از یک یا دو دور چرخیدن، مکث کرده و مجددا همین عمل را تکرار می‌کند تا برف پاکن بر روی شیشه خشک کار نکند.

او اضافه کرد: در باران سنگین تقریبا لایه‌ای از آب به طور دائم بر روی شیشه خواهد بود و لذا لازم است که برف پاکن دائم کار کند، در چنین مواقعی سرعت خود را کم کنید و در صورتی که به علت باران یا هر عامل دیگری دید شما بسیار کم شده است، خودرو را به پارکینگ کنار جاده هدایت کرده و مدتی صبر کنید تا طوفان از ناحیه مزبور بگذرد که معمولا بیش از چند دقیقه طول نخواهد کشید.

سرهنگ دهقانی تصریح کرد: بر اثر بارندگی، سطح داخلی شیشه‌ها نیز بخار زده می‌شود. بخار روی شیشه جلوی راننده را می‌توان با روشن کردن گرم کن شیشه، پنکه هوا، جریان هوای آزاد و یا به کمک پارچه مرطوب از بین برد.

کنترل خودرو در شرایط مه آلود و گرد و خاک

رئیس پلیس راه شمالی فرماندهی انتظامی استان فارس افزود: در هنگام رانندگی نامناسب‌ترین وضعیت و بدترین خطر جوی که راننده با آن رو به روست هوای مه آلود است، زیرا هیچ مهارتی نمی‌تواند میدان دید را افزایش داده و یا اینکه اجازه دهد تا به طور مطمئن، سرعت افزایش یابد. باید فقط در محدوده مسافتی که در جلو خودرو دیده می‌شود رانندگی کرد.

او اضافه کرد: از آنجایی که در شرایط دید کم، مهم‌ترین فاکتور برای رانندگی، میدان دید راننده است، با استفاده از شیشه شوی برف پاکن خودرو، باید شیشه جلو تمیز نگه داشته شود.

هوای بارانی

سرهنگ دهقانی ادامه داد: قطرات رطوبت بدون اینکه به نظر برسد، بر روی شیشه تشکیل می‌شود و می‌تواند گمراه کننده باشد و این توهم را به وجود آورد که مه در حال غلیظ‌تر شدن است.

او بیان کرد: در هوای مه آلود تا حد امکان در جاده‌های اصلی حرکت کرده و سعی کنید از مسیر‌هایی استفاده کنید که به خوبی آشنا بوده و به علائم و نشانه‌های زمینی آن آشنایی داشته باشید. تردید و دو دلی به حرکت و سرعت‌های متغییر باعث خواهد شد تا رانندگان دیگر، نتوانند اعمال شما را پیش بینی کنند.

رئیس پلیس راه شمالی فرماندهی انتظامی استان فارس تصریح کرد: صدا یک منبع اطلاعاتی در هوای مه آلود است و می‌تواند مفید واقع شود، لذا شیشه بغل را حتی اگر هوا سرد بوده و یا ناراحت کننده باشد مقداری باز بگذارید.

او اضافه کرد: سعی کنید آرام باشید و از خم شدن روی فرمان برای اینکه جاده را واضح‌تر ببینید پرهیز کنید، زیرا اگر شیشه جلو تمیز باشد، خم شدن کمکی به شما نخواهد کرد. نگاه شما باید به انتهای درِ کاپوت خودرو متمرکز شود و اگر به حالت عادی بنشینید مسافت بیشتری را چه در جلو و چه در عقب و طرفین خواهید دید.

سرهنگ دهقانی با بیان اینکه همیشه باید از سبقت گرفتن در هوای مه آلود اجتناب کنید، افزود: به خاطر داشته باشید که اصول و قوانین سبقت در هوای مه آلود نیز حاکم بوده و تغییری نمی‌کند، باید دید کافی در جلو داشته باشید تا بتوانید با توجه به محدودیت‌های سرعت و فاصله، سبقت گیری را بدون خطر تکمیل کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار