اسکات ریتر:

هفته‌های آینده نقش حیاتی در آینده سیاسی پاکستان دارد

یک تحلیلگر آمریکایی معتقد است هفته‌های پیشرو می‌تواند نقشی اساسی در آینده سیاسی پاکستان و نیز اعتراضات مردمی به رهبری عمران خان داشته باشد.

با توجه به تحولات اخیر در پاکستان، ادامه و حتی تشدید اعتراضات مردمی و نیز ترور نافرجام عمران خان در هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد پاکستان وارد مرحله جدیدی از اعتراضات و تحولات سیاسی شده است.

به منظور بررسی دقیقتر این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی انجام داده با اسکات ریتر، تحلیلگر و نویسنده مقالات سیاسی از آمریکا که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

 

 آینده سیاسی پاکستان چگونه خواهد بود؟

اسکات ریتر گفت: به نظر من روز‌ها و هفته‌های آینده برای پاکستان خیلی مهم می‌تواند باشد. فرمانده ارتش باید در همین هفته‌های پیشرو معرفی شود. فرمانده ارتش بودن در پاکستان اهمیت خیلی زیادی دارد و نقش کلیدی در اداره کشور دارد چرا که ارتش در پاکستان خیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام هم می‌تواند بعد از انتخاب فرمانده ارتش اهمیت دو چندانی پیدا کند.

او تصریح کرد: اهمیت فرمانده ارتش بودن در پاکستان به این دلیل نیز است که در تاریخ این کشور بسیار اتفاق افتاده که نخست وزیر به دست ارتش کنار زده می‌شود. در حال حاضر یکی از محور‌های اصلی اعتراض عمران خان همین تعیین فرمانده ارتش است به نظر من عمران خان منتظر زمان بندی‌های مختلف طبق این انتخاب است. او در اعتراض با رای عدم صلاحیت خود و کنار گذاشته شدنش از قدرت هم همین موضوع را اشاره کرده که مقامات پاکستان هراس داشتند که مبادا او فرد موردنظر خود را در ارتش به فرماندهی برساند و از این طریق کنترل سیاسی پاکستان را در دست بگیرد.


بیشتر بخوانید:


نخست وزیر سابق پاکستان

ترور نافرجام عمران خان چه تاثیری در این آینده سیاسی خواهد داشت؟

این تحلیلگر آمریکایی گفت: علی رغم چالش‌های سیاسی زیادی که عمران خان با آن‌ها مواجه است حقیقت ماجرا این است که او چهره‌ای محبوب و پرطرفدار در میان مردم است. عمران خان از پشتوانه حمایت‌های مردمی برخوردار است. البته نقش کسانی که بعداً جانشین او شدند هم در این افزایش محبوبیت کم نیست. اوضاع اقتصادی که بعد از عمران خان توسط جانشین او اتفاق افتاد موجب شد مردم بیش از پیش به سمت او گرایش پیدا کنند.

او افزود: همین اوضاع نابسامان اقتصادی که البته روز به روز هم به دلیل تصمیمات اشتباه تشدید می‌شود یکی از دلایل اصلی محبوبیت عمران خان در حال حاضر است. وعده‌هایی که او می‌دهد و انتقاد‌هایی که او در مورد عملکرد مقامات پاکستان دارد حتی موجب شده که برخی چهره‌ها و مقامات ارتش نیز همسوی با او شوند و این می‌تواند یک نقطه کلیدی خوب برای عمران خان در حرکت‌های بعدی سیاسی اش در آینده باشد.

 آیا عمران خان  با توجه به شرایط از مواضع خود کوتاه می‌آید یا اینکه به اعتراضات ادامه خواهد داد؟

اسکات ریتر گفت: به نظر من الان فرصت خیلی مناسبی برای عمران خان است. او تقریباً می‌خواست به همین جایی که الان هست برسد. الان موقعیت برای ادامه تظاهرات مردمی کاملاً فراهم است. این ترور نافرجام هم دلیل خوبی شد برای عمران خان تا بر توطئه دولتمردان این کشور تاکید کند و روی آن مانور بیشتری بدهد.

او افزود: به نظر من اتفاقا این تظاهرات ادامه خواهد داشت. عمران خان تا رسیدن به هدف خود ادامه خواهد داد. عمران خان تا به حال اینکه نشان داده که نمی‌خواهد به چهره‌ای اپوزیسیونی تبدیل شود و قصد دارد در آینده سیاسی پاکستان نقش آفرینی کند. او بار‌ها گفته که برنامه‌های جامعی برای اصلاحات در ساختار سیاسی پاکستان دارد و اعتراضات و فراخوان‌هایی هم که می‌دهد همه در همین جهت هستند. پس به نظر نمی‌رسد او به دنبال سوء استفاده از موقعیت فعلی باشد. این را مردم و برخی از چهره‌های نظامی پاکستان هم تایید می‌کنند.

نخست وزیر سابق پاکستان

تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد پاکستان در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد و هر وعده و اقدامی در این جهت می‌تواند عمران خان را به جایگاهی که می‌خواهد برساند. به نظر من این وضعیت اقتصادی به حدی فشار به مردم وارد کرده که حتی صبر ارتش هم در حال لبریز شدن است و شاید در هفته‌های آینده که تاکید کردم می‌تواند برای پاکستان کلیدی باشد ارتش در اقدامی غیرقابل پیش بینی همراهی خود با عمران خان را ثابت کند. به نظر من باید روز‌های آینده پاکستان را از نزدیک و با دقت رصد کنیم.

ویلیام اسکات ریتر جونیور، ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۱ در یک خانواده نظامی در گینسویل، فلوریدا متولد شد. وی در سال ۱۹۷۹ از دبیرستان آمریکایی در کایزرسلاوترن آلمان و بعداً از کالج فرانکلین و مارشال در لنکستر، پنسیلوانیا فارغ التحصیل شد و دارای مدرک لیسانس تاریخ اتحاد جماهیر شوروی است. در سال ۱۹۸۰ وی به عنوان سرباز در ارتش ایالات متحده خدمت کرد. سپس در ماه مه ۱۹۸۴ به عنوان افسر اطلاعات در هنگ تفنگداران ایالات متحده مامور شد. وی حدود ۱۲ سال در این سمت خدمت کرد. 

اسکات ریتر بازرس سابق اسلحه سازمان ملل در عراق از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ است. وی بعداً منتقد سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه شد. پیش از حمله به عراق در مارس ۲۰۰۳، ریتر اظهار داشت که عراق هیچ سلاح قابل توجهی برای کشتار جمعی ندارد. وی به عنوان تحلیلگر اصلی نیروی استقرار سریع سپاه تفنگداران دریایی در مورد حمله شوروی به افغانستان و جنگ ایران و عراق خدمت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
یا مجبور میشن عمران خان رو ول کنن یا نابود میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
طرفداران پیمان اشراقی قراره تو پاکستان قدرت بدست بگیرن و اگر موفق بشن ، دنیا از این رو به روبه رو تبدیل میشه
Iran (Islamic Republic of)
داور
۱۳:۵۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
این پیمان اشراقی از آدم خوبهاست یا بدا؟
آخرین اخبار