در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شکل گیری زندگی آگاهانه مسیری جز مطالعه ندارد

یک نویسنده گفت: خانواده‌ای در شکل گیری زندگی آگاهانه موفق است که با آگاهی و علم پیش برود و این آگاهی با راهی جز مطالعه کتاب‌ها به دست نمی‌آید.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از بیست‌ویکم تا بیست‌و‌هفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود که دومین روز از هفته کتاب با سه محور کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه نام گذاری شده است بر همین اساس گفت‌وگویی با مهناز فتاحی انجام داده ایم.

مهناز فتاحی نویسنده کودک و نوجوان گفت: در باب اهمییت خانواده‌ها به مسئله کتاب و کتابخوانی باید بگویم که به خاطر دارم کودک که بودم همیشه در دست بزرگتر‌های خانه به ویژه پدرم کتاب بود و دائما در فضای خانه با کتاب رو به رو بوده ام.

به گفته فتاحی، خواندن کتاب در خانواده‌ی ما رواج داشت و توجه به مقوله مطالعه و کتاب باعث شد که از همان کودکی با کتاب‌ها آشنا شوم، همچنین کتاب‌ها بسیاری از مسائلی که در بزرگسالی با آن رو به رو بوده ام را به من آموزش داده اند.

فتاحی گفت: از زمان کودکی، خانواده بر جذب ما به مطالعه و کتاب تاثیر گذار بوده است، که خواندن و مطالعه کردن از همان کودکی برای ما به شکل عادت درآمد.

او می‌گوید: مطالعه کتاب در خانواده و صحبت در مورد کتاب‌های مختلف در جمع خانوادگی باعث شد تا دوستی ما با کتاب به عنوان یک کودک از زمان بچگی به دوران بزرگسالی منتقل شود  و در آینده مان موثر باشد، اینکه در حال حاضر نویسنده هستم ریشه در دوران کودکیم و خانواده‌ی من که اهل مطالعه بوده اند دارد.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: تجربه‌ی کتابخوانی باعث می‌شود تا هر یک از افراد در جایگاه مختلفی که قرار دارند از آموزه‌های مطالعه برای ارتقا و پیشرفت خود و اعضای خانواده شان استفاده کنند.

وی افزود: امروزه انسان‌ها زندگی می‌کنند، اما گاهی لذتی از زندگی و لحظه حال نمی‌برند، مطالعه در خانواده باعث می‌شود که افراد با درون خود و زندگی بیشتر آشنا شوند و به آرامش برسند.

نویسنده طعم تلخ خرما گفت: آگاهی سبب ساز زندگی متعالی است و زندگی آگاهانه به معنای قبول واقعیت ها، احساس مسئولیت، مثبت نگری و واقع بینی است، همچنین درک زندگی به معنای واقعی آن، پذیرش خود با تمام نقاط قوت و ضعف،  شناخت نسبت به مسیر پیش رو و آینده، آگاهی از راهکار حل مشکلات و معضل ها، یادگیری در لحظه حال زندگی کردن و تقویت ذهن پویا مولفه‌های یک زندگی آگاهانه هستند.

او می‌گوید: خانواده‌ای در شکل گیری زندگی آگاهانه موفق است که با آگاهی و علم پیش برود و این آگاهی با راهی جز مطالعه کتاب‌ها به دست نمی‌آید، کتاب کمک می‌کند تا یک سری از اتفاقات و تجربه‌ها را بدون تجربه کردن بیاموزیم.

فتاحی گفت: ممکن است افراد تجربه کافی برای مواجه با موضوع و یا اتفاقی را نداشته باشند، اما می‌توانند با کسب دانش و تجربه موجود در کتاب‌ها و استفاده از آموزش و تجربیات سایر افراد مدیریت صحیح یک زندگی آگاهانه را جلو ببرند.

به گفته فتاحی، خانواده جزء کوچکی از جامعه است که نقش موثر و از سهم بزرگ آن در ساختن جامعه نباید چشم پوشی کرد، مهم‌ترین نقش را خانواده در ساخت آینده، اجتماع دارد؛ همچنین خانواده‌ها در شکل گیری شخصیت اعضای خود موثر هستند تا در آینده فرزندان شان با قبول مسئولیت در رشد جامعه و اصلاح آن نقش موثری داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار