کوچ ۴ هزار از عشایر خراسان جنوبی به مناطق قشلاقی

عشایر خراسان جنوبی از اواخر آبان ماه کوچ پائیزه خود را آغاز می‌کنند.

عشایر استان با توجه به نوع مراتع و وضعیت آب و هوایی هر منطقه کوچ پاییزه خود را آغاز کرده‌اند و به مناطق گرمتر و دارای علوفه بیشتر، کوچ می‌کنند.

دلیل اصلی کوچ عشایر استفاده از مراتعی است که برای تعلیف دام‌ها و با توجه به شرایط آب و هوایی از سالیان بسیار دور تا کنون نسل به نسل بصورت مستمر انجام شده است.

کوچ گرچه سختی‌هایی دارد، اما در صورتی که شرایط اقلیمی و دسترسی به علوفه مرتعی و منابع آبی و جایگاه نگهداری دام برای عشایر فراهم باشد کوچ با رقبت بیشتری انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معمولا کوچ بهاره از ابتدای اسفند ماه شروع و استقرار عشایر تا پایان شهریور ماه ادامه دارد گفت: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر اکثر نقاط قابل دسترس، حدود ۴ هزار خانوار اقدام به کوچ می‌کنند و عمدتا درون استانی و حدود هزار خانوار کوچ برون استانی بیشتر به استان‌های خراسان رضوی و محدودا به استان‌های کرمان و سمنان دارند.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: کوچ پاییزه نیز معمولا از اواخر آبان ماه شروع و استقرار عشایر تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار اقدام به کوچ می‌کنند.

وی گفت: معمولا کوچ پائیزه عشایر درون استانی است؛ و ۶۰۰ خانوار نیز خارج استانی و معمولا به سیستان و بلوچستان است.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود در شهرستان نهبندان در کوچ پاییزه به شهرستان زابل، عشایر شهرستان سربیشه در داخل خود شهرستان. شهرستان قاینات در داخل شهرستان، شهرستان زیرکوه در داخل شهرستان، عشایر شهرستان طبس در داخل شهرستان، شهرستان درمیان در درون شهرستانی، شهرستان خوسف داخل شهرستان، صورت می‌گیرد.

برچسب ها: عشایر ، کوچ ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار