سهم کردستان از سفر رییس جمهور ۲ هزار میلیارد تومان

استاندار کردستان گفت: از تیرماه سال جاری تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان، اختصاص پیدا کرده است.

اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد استانی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان تشکیل شد، اظهار داشت: با وجود اینکه در تیرماه سال جاری که سفر رییس جمهور به استان انجام شد بودجه کشور مصوب شده بود، اما با عنایت دولت، این مبلغ اختصاص یافته است.

وی بر اجرای مصوبات سفر رییس جمهور تاکید کرد و افزود: بزودی دور دوم سفر رییس جمهور به استان‌ها آغاز می‌شود بنابراین باید مدیران استان در راستای تحقق و اجرایی کردن مصوبات دور اول سفر همت مضاعف داشته باشند چراکه مردم منتظر نتایج این اقدامات هستند.

استاندار کردستان تعهد درآمدی استان در سال ۱۴۰۰ را یک هزار و ۱۰۰ میلیارد خواند و گفت: این میزان تعهد در سال گذشته محقق شد و برای امسال تعهد استان به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸ درصد آن محقق شده است.

زارعی‌کوشا ادامه داد: تعهد درآمدی باید براساس ظرفیت استان تعیین شود لذا پیگیر این مهم خواهیم بود که مبنای تصمیم گیری و تعیین این میزان تعهد درآمدی برای امسال کردستان چه بوده است؟ چراکه این مبلغ متناسب با وضعیت اقتصادی و درآمدی استان نیست.

وی اضافه کرد: کردستان چند واحد تولیدی بزرگ دارد که آن‌ها هم در راستای بهره‌مندی از مشوق‌های سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات معاف هستند لذا فشار مالیاتی به مودیان خرد وارد می‌شود که این مساله نیاز به پیگیری جدی دارد و بی شک آن را دنبال می‌کنیم تا چنین ضعفی در سال آینده جبران شود.

قانون مالیات برارزش افزوده نیازمند اصلاح

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه در مرحله تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ و در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم، اظهار داشت: جلسات استانی را به منظور پیگیری موضوعاتی که در استان در لایحه بودجه می‌آید، تشکیل می‌دهیم.

ارسلان ازهاری افزود: قرار بود تا پنجشنبه گذشته مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با بودجه بیان کنند که تاکنون سه دستگاه به این مکاتبه پاسخ داده اند و تا دوشنبه آینده دیگر مدیران استان فرصت دارند پیشنهادات خود را با دلایل توجیهی برای ما ارسال کنند.

وی اضافه کرد: سازوکار قانون مالیات برارزش افزوده متناسب با نیاز استان‌ها نیست و شورای برنامه ریزی استان‌ها هیچ نقشی در پرداخت از این محل به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ندارد لذا اصلاح این قانون از خواسته‌ها و پیشنهادات ما است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: قیمت تمام شده انجام کار در کردستان بالاتر از سایر استان‌ها است به گونه‌ای که در برخی از بخش‌ها ۲ برابر متوسط کشوری است لذا انتظار می‌رود در لایحه بودجه و قانون برنامه هفتم توسعه؛ ضریب سختی کار برای استان ما در نظر گرفته شود.

ازهاری یادآور شد: بسیاری از موضوعات شورای برنامه ریزی و توسعه قابلیت عملیاتی شدن ندارد چراکه ۵۰ درصد از اعتبارات استانی جزو الزامات قانونی است لذا درخواست حذف این الزام را داریم تا این شورا به جایگاه خودش دست یابد.

وی اعلام کرد: از محل اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور به استان تاکنون یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و ۶۳۱ میلیارد تومان هم در قالب اسناد خزانه به استان تخصیص پیدا کرده است و امیدواریم این میزان اعتبار تا پایان سال افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم در این جلسه از نظارت و پایش میدانی بر پروژه‌های عمرانی در استان خبرداد و اظهار داشت: مدیران، نمایندگان استان در وزارتخانه‌ها هستند لذا باید با جدیت بیشتری به جذب اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی بپردازند.

کیومرث حبیبی اضافه کرد: میزان عوارض پرداخت شده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان از محل مالیات برارزش افزوده به ۴۵۰ میلیارد تومان از ابتدای سال جاری تاکنون رسیده است که پیگیر هزینه کرد آن‌ها در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواهیم کرد.

حذف معافیت مالیاتی تولید طلا در کردستان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: از محل‌هایی هم، چون اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم ۲ هزار میلیارد تومان به منابع استان کمک کنیم.

محمد مشیرپناهی با اشاره به اینکه سال گذشته در کشور تولید شمش طلا از پرداخت مالیات معاف شد، گفت: از آنجا که ۵۰ درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود از محل دریافت مالیات آن پیش بینی شده ۹۰۰ میلیارد تومان در سال به بودجه استان کمک می‌شود لذا انتظار می‌رود معافیت مالیاتی در این بخش برای این استان برداشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: از محل بودجه عمومی سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار حوزه آب استان بوده که تاکنون حدود ۵۰ درصد به عبارتی ۴۶۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

آرش آریانژاد ادامه داد: افزون بر بودجه‌های منابع عمومی ۴۸ حکم در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای حوزه وزارت نیرو وجود داشت که چهار، پنج مورد از آن بسیار به نفع استان ما بود.

وی با بیان اینکه تاکنون از محل اعتبارات سفر رییس جمهور ۳۲۸ میلیارد تومان به استان تخصیص پیدا کرده است، گفت: اختصاص بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای ۲ طرح در مریوان و بیجار برنامه ریزی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۵۳ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در استان وصول شده است که از این میزان می‌بایست ۱۵ درصد آن به استان بازگردانده می‌شد که تاکنون ۵.۱ میلیارد آن به استان برگشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.