سرشماری پاییزه قرقاول در اردبیل انجام شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سرشماری پاییزه قرقاول با هدف تعیین جمعیت قرقاول موجود در زیستگاه‌ها در اردبیل انجام شد.

حسن قاسم پور در بازدید از مناطق شکار ممنوع استان اردبیل گفت: سرشماری پاییزه قرقاول در اردبیل به منظور تعیین جمعیت قرقاول موجود در زیستگاه‌های استان، چگونگی پراکندگی آن‌ها در این مناطق، ارزیابی وضعیت زیستگاه‌های طبیعی استان در مناطق مرزی شهرستان گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه قرقاول دارای پتانسیل جلب طبیعت‌گردان و علاقمندان پرنده نگری است، می گوید: وجود رودخانه بالهارود در شهرستان‌های گرمی و بیله سوار و رودخانه ارس در شهرستان پارس آباد که دارای آب دائمی و کافی، پوشش گیاهی غنی و مواد غذایی فراوان می‌باشد زیستگاه خوبی را برای قرقاول فراهم کرده است.

به گفته او، با اشاره پراکندگی این پرنده در زیستگاه‌های مذکور یکسان نبوده و تراکم آن بر حسب موقعیت مکانی و فعالیت‌های موجود انسانی و کشاورزی متفاوت است که سرشماری جمعیت نسبی این گونه از طریق مشاهده مستقیم به دست می‌آید و استفاده از صدا یا آوای پرنده جهت شناسایی موقعیت آن دارای اهمیت است.

قاسم‌پور به پایش‌های مداوم صورت گرفته توسط ادارات شهرستانی و یگان حفاظت محیط زیست در منطقه حضور قرقاول در استان اشاره کرد و گفت: سرشماری قرقاول هر سال در دو مرحله بهاره و پاییزه، به منظور تعیین جمعیت این پرنده و چگونگی پراکندگی آن‌ها در زیستگاه‌ها اجرا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه صید این پرنده در هر زمان و هر مکان و به هر طریق ممکن ممنوع است، می گوید: از اهالی محلی تقاضا داریم از شکار این پرنده خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه شکار توسط افراد دیگر مراتب را با شماره تلفن ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.