ورودی مخازن سد‌ها نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است

سخنگوی صنعت آب گفت: علیرغم اینکه در شرایط بارشی خیلی خوبی نبودیم ورودی مخازن سد‌ها به حدود ۲.۷ میلیارد متر مکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

آقای فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: بر اساس ایستگاه‌های مبنا وزارت نیرو بارندگی به حدود ۲۸ میلی متر رسیده که در مقایسه با آمار بلند مدت ۵۴ ساله ۱۶ درصد کاهش داشته، اما به نسبت سال گذشته در شرایط مشابه هستیم.

او گفت: تمرکز بارندگی‌هایی که داشتیم دربخش غربی کشور بود و جایی است که سامانه‌های ذخیره سازی ما در انجا مستقر است. علیرغم اینکه در شرایط بارشی خیلی خوبی نبودیم ورودی مخازن سد‌ها به حدود ۲.۷ میلیارد متر مکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۳ درصد رشد داشته است. 

به گفته قاسم زاده : خروجی سد‌ها با کاهش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۳.۸ دهم میلیارد متر مکعب رسیده و در حال حاضر مخازن سد‌ها ۳۷ درصد پرشدگی دارند. این درصد معادل ۱۸ میلیارد آب است که اگر مقایسه کنیم نسبت به سال گذشته حجم مخازن افزایش دو درصدی داشته است. پرشدگی سد‌های مهم از ۱۰ تا ۸۰ درصد متغیر است. سد‌های استان تهران اهمیت زیادی دارند و ۷۰ درصد کاهش بارندگی داشتند. مخازن هم ۱۶ درصد پرشدگی دارند که ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پرشدگی داشته است. زاینده رود هم ۱۲ درصد پرشدگی داشته و کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

او در خصوص تغییر اقلیم گفت: این موضوع در کل دنیا حاکم شده و منطقه خاورمیانه هم در حال حاضر و هم در افق ۲۰ ساله بدترین شرایط را تجربه می‌کند. ما در بعضی مناطق رشد بارش و در بعضی مناطق کاهش بارش را داشتیم. اگر بخواهیم آماری از اتفاقی که امسال در حال رخ دادن است بدهیم. استانه‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و یزد درصد‌های مناسبی از بارش را امسال تجربه کردند. در مقابل سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، تهران و قم کمترین بارش را داشتند. این درحالی است که سیستان و بلوچستان سال گذشته جزو استان‌های پر بارش ما بود. در بعضی از کشور‌ها هم شاهد آن بودیم. 

قاسم زاده با اشاره به پروژه‌های توسعه گفت: هر پروژه یک سری معایب دارد و یک سری مزایا تا به یک حالت استاندارد برسد. در مورد سد چمشیر هم ارزیابی‌های زیست محیطی ۸ مرجع مختلف بر کیفیت سد انجام گرفته است. رودخانه زهره در ۴ ماه سال سیلابی است، سد سیلاب‌ها را ذخیره سازی می کند و با رهاسازی طبق برنامه بتوانند هم شوری رودخانه را در پایین دست تنظیم کند و هم مخزن کنترل شود.

استفاده از پساب ها برای صنایع از اهداف صنعت آب

او گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها در بخش آب این است که در صنایع آب بر، از آب‌های غیرمتعارف استفاده شود. سندی در این زمینه تدوین و ابلاغ شده آبی هم که به صنایع اختصاص داده می‌شود از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود و می توانند فرایند بازچرخانی را انجام دهند.

قاسم زاده در مورد سیاست احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: سیاست ما این است که کاهش آب‌های سطحی منجر به این نشود که آب زیر زمینی دچار خدشه شود. ما بخش انسداد را در بخش چاه‌های غیر مجاز پیگیری می‌کنیم و برای چاه‌های مجاز هم که با مسئله اضافه برداشت روبرو هستیم بحث کنتور‌های هوشمند اجرایی مطرح می شود که البته اجرای این قانون با موانعی روبرو شد.

او با ابراز امیدواری برای عبور تهران از بحران آبی گفت: طبق سال‌های نرمال امیدواریم مخازن به شرایط مطلوب برسد. تمام تلاش ما این است که بتوانیم آب تهران را تامین کنیم و قطعی آب در تهران نداشته باشیم، اما برای عبور از این شرایط بحرانی باید بارندگی داشته باشیم که مخازن تغذیه شوند. 

او در مورد کیفیت آب در پایتخت توضیح داد و گفت: در تصفیه خانه‌ها تلاش بر این است با آب با استاندارد‌های لازم به دست مردم برسد. ممکن است در شرایط کم آبی، آب شرب کیفیت کمتری داشته باشد، اما آبی خارج از استاندارد وارد شبکه نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
خدایا خواهش می کنم که باران بفرستی برای ما
آخرین اخبار