بانوان از ظروف مقاوم به حرارت برای طبخ غذا استفاده کنند

کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: بهترین ظروف برای طبخ مواد غذایی، ظروف مقاوم به حرارت هستند که به هیچ وجه مواد سمی را به مواد غذایی در حال طبخ وارد نمی‌کنند.

حسین زارع بیدکی کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: ظروف شیشه ای و پیرکس ها بهترین نوع ظروف بوده و در مقابل ظروف تفلونی بدترین نوع ظروف هستند .

او اضافه کرد: مس از یک ظروف فلزی پر واکنش است و در مقابل حرارت به راحتی با مواد غذایی واکنش نشان می دهد.

این کارشناس با بیان اینکه، استفاده طولانی مدت از ظروف مسی موجب مسمومیت با نشانه های تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد می شود تصریح کرد: همچنین با اختلالاتی درعملکرد کبد، تشکیل گلبول های قرمز و عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه است .

زارع بیدکی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مضرات ظروف مسی، اکسید شدن آنها است، که بسیار خطرناک است و در ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارند پخت غذا صحیح نمی باشد ادامه داد: مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اکسیده می شود و به سبز خاکستری تغییر رنگ می دهد .

کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: باید توجه کرد که استفاده از ظروف مسی در صورتی مجاز است که به وسیله لایه ای از یک فلز دیگر مثل: قلع، استیل و یا نیکل پوشانده شود و به اصطلاح سفید شود تا تا از ورود مس به غذا جلوگیری کند.

زارع بیدکی افزود: در صورتی که ظروف مسی قلع اندود نشده باشد، ورود مس به غذا سبب تاثیر نامطلوبی براحشاء و اندام داخلی بدن شده و با ذخیره شدن آن در کبد، به مرور به از کار افتادن این عضو کمک می کند .

او با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که قلع اندود شدن باید به صورت اصولی و بدون سرب انجام شود اضافه کرد: اگر مواد پوشاننده حاوی سرب باشد، آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد می شود .

این کارشناس افزود: سمی که وارد بدن می شود در کبد تجمع نموده و مسمومیت با آن به مراتب از مسمومیت با مس سخت تر و جبران ناپذیرتر است و به سیستم عصبی ( مغز ) و استخوان ها لطمه وارد می کند و کبد هم دچار مشکل شده و شخص را به مرور زمان دچار مرگ تدریجی می‌کند .

زارع بیدکی تاکید کرد: مس بهترین رسانای حرارت است و بسیار سریع داغ می شود، لذا سبب تخریب و آسیب به روغن های مصرفی در آن می شود .

او ادامه داد: بنابراین اگر از این ظروف برای سرخ کردن استفاده می شود، باید از حرارت کم و ملایم استفاده نمود .

این کارشناس گفت: مراجع علمی از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا، استفاده از ظروف مسی را برای پخت و پز به ویژه برای غذاهایی که ماهیت اسیدی و ترش دارند توصیه نمی‌کند، چون لایه داخلی ظروف را از بین برده، باعث ورود بیش از اندازه مس به غذا و بدن می‌شود و در جذب کلسیم و آهن ایجاد اختلال کرده، مسمومیت در کبد را ایجاد میکند.

زارع بیدکی گفت: در هنگام طبخ غذا در ظروف مسی، باید از قاشق‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده شود زیرا قاشق های فلزی ممکن است به لعاب ظرف آسیب برساند و آن را خش دار کند همچنین ظرف داغ مسی را نباید بلافاصله داخل آب سرد نمود زیرا لایه قلع اندود آن را از بین می‌برد، هنگام شستن نیز باید از اسکاچ نرم استفاده نمود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار