ممنوعیت استقرار صنایع آب‌بر در شرق شهر زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی در شرق زنجان، عدم استقرار صنایع آب بَر در این منطقه به تایید شورای حفاظت منابع آب استان رسید.

اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه ۶۰ درصد منابع تامین آب شرب شهر زنجان از چاه های واقع در شرق این شهر تامین می‌شود، گفت: با توجه به افت منابع آبی در این منطقه، در خصوص استقرار صنایع آب بر در شرق زنجان محدودیت هایی در نظر گرفته شد.

 براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان زنجان ۱۸ حلقه چاه در شرق شهر زنجان از جمله منابع تامین آب شرب این شهر است. این چاه ها در ۱۳۸۱ در مجموع هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی داشتند اما در زمان حاضر میزان آبدهی آنها به ۳۰۰ لیتر در ثانیه یعنی یک چهارم میزان اولیه، کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان همچنین به موضوع جایگزینی استفاده از پساب در صنایع استان اشاره کرد و اظهار داشت: این مساله به طور جدی در دست پیگیری است و انتقال پساب برای استفاده در شرکت کاغذسازی راشا کاسپین گامی مهم در این راستا است.

افشاری با بیان اینکه انسداد چاه های غیر مجاز در استان با شدت بیشتر در دستور کار است، گفت: بیش از پنج هزار حلقه چاه فاقد پروانه در این استان شناسایی شده است که سالانه بالغ بر ۲۴۳ میلیون مترمکعب آب از طریق این چاه‌ها تخلیه می شود.

وی با بیان اینکه بحران آب در استان بسیار جدی است، افزود: کاهش میزان بارندگی‌ها سبب شده تا ورودی آب سدهای استان کاهش پیدا کند و این امر در نهایت استان را با چالش جدی کم‌آبی مواجه خواهد کرد، از این جهت با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن دشت‌ها و اجرای طرح حفاظت و تقویت منابع آب زیرزمینی، فرهنگ سازی و مشارکت عمومی در گذر از این بحران از اهمیت بالایی برخوردار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.