حجت الاسلام والمسلمین نظافت:

عفو و گذشت امری معروف و هنجاری پسندیده است

یک کارشناس مذهبی گفت: خداوند در آیه ۱۷۸ از سوره بقره در قرآن کریم عفو و گذشت به ویژه در حال قدرت بر انتقام و مجازات را می‌ستاید.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت گفت: عفو و گذشت یکی از راه‌های رسیدن به بسیاری از کمالات و مقامات انسانی است که در آیات قرآن بیان شده است هر کسی که بخواهد مصداق عناوین بلند و مقامات والایی، چون نیکو کاری، شکیبایی و پرهیزکاری شود و از محبت و گذشت الهی برخوردار گردد و بسیاری از بلا‌ها و مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها را رفع کند و در نزد مردم بزرگ و محبوب شود و از رحمت خاص خداوندی و عنوان محبوب و حبیب الهی بهره‌مند گردد باید از این راه سود جوید.

به گفته حجت الاسلام نظافت، عفو به معنای کنترل و مهار خشم و عواطف و چشم پوشی از حقوق خود است و این باعث می‌شود تا انسان صبر را در مقام خشم و غضب تجربه کند تکرار این گونه اعمال در انسان باعث می‌شود تا صبر و شکیبایی در انسان تقویت شود و آدمی به پاداش صابران برسد.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: گذشت کردن یکی از فضیلت‌ها و ارزش‌های اخلاق انسانی است که از سوی همگان به حکم سیره عقلایی مورد توجه و عنایت قرار گرفته است. خداوند در آیه ۱۷۸ از سوره بقره عفو و گذشت به ویژه در حال قدرت بر انتقام و مجازات را می‌ستاید و بر کسانی که در حال قدرت و توان از حق خویش می‌گذرند و با بزرگواری چشم بر مجازات می‌بندند آفرین می‌فرستد و آن را به عنوان امری معروف و هنجاری پسندیده و نیکو مورد تشویق قرار می‌دهد.

وی افزود: قرآن در آیات ۲۳۷سوره بقره و۱۲۶سوره نحل با آن که مجازات برابر را به عنوان اصل مقابله به مثل تأئید می‌کند، ولی با بیان این که عفو و گذشت یکی از بهترین و کوتاه‌ترین راه‌های دست یابی انسان به تقوا است می‌کوشد تا بیان دارد که فضیلت انسانی نه در انتقام و مجازات بلکه در عفو و گذشت از دیگری است و شرافت و کرامت انسانی نه تنها این گونه حفظ می‌شود بلکه با این روش شخص می‌تواند کنترل و مهار خویش را در دست گیرد واحسان و نیکو کاری را بر حسن انتقام مقدم دارد.

این کارشناس مذهبی گفت: انسان در عفو و گذشت است که می‌تواند ارزش وجایگاه واقعی خویش را به دست آورد این مسئله به ویژه در سختی‌های شخصی که در اوج غضب و انتقام از جرم قاتل می‌گذرد و یا از مال خود چشم فرو می‌بندد تا تنگدستی را نیازارد و با مطالبه پول و مال خویش او را خوار وذلیل نکند در حقیقت نه تنها کرامت و بزرگواری خویش را خریده است بلکه شرافت و کرامت انسانی را برای همگان حفظ کرده است.

به گفته حجت الاسلام نظافت، خداوند در آیات ۲۲سوره نور و۱۴سوره تغابن می‌فرماید زمینه سازی برای جلب غفران وآمرزش الهی از ثمرات عفو و گذشت است ودر آیات ۱۳۴تا ۱۳۶سوره آل عمران و آیات ۶۳تا ۷۶فرقان اشاره دارد که پاداش بهشت جاویدان و بهره مندی از مواهب همیشگی آن از پاداش‌های عفو وگذشت است.

وی افزود: خداوند در آیه ۴۰ سوره شورا عفو و اغماض از خطای دیگران و اصلاح بدی آنان را نیکی دانسته و گذشت را موجب پاداش ویژه خداوند بر می‌شمارد و در آیات ۵۲و۵۴سوره قصص با ذکر داستان مومنان اهل کتاب که دریافت کننده دو اجر و پاداش برای تحمل در برابر کفار و عفو و گذشت از آزار آنان می‌باشند توضیح می‌دهد پاداش مضاعفی را به دست می‌آورند بهترین پاداش و اثری که می‌توان برای گذشت و عفو بیان کرد آن است که شرایط برای عفو وگذشت خداوند از خطا‌های انسانی را فراهم می‌آورد تا این گونه در مسیر ارحم ترحم (رحم کن تا رحم شوی) قرار گیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار