پرونده ایمنی پل غدیر روی میز کمیته فنی استانداری همدان

رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: شورای شهر منتظر نتیجه بررسی نهایی مشاور بازطراحی در خصوص ایمنی طرح تقاطع غیر همسطح غدیر همدان است.

محمود مسگریان گفت: تقاطع‌های غیرهمسطح غدیر و سردار شهید همدانی ۲ طرح نیمه تمامی هستند که شهرداری همدان در راستای اتمام این  طرح ها سعی و تلاش فراوانی داشته و قصد آن را دارد که تا پایان امسال به بهره برداری برساند.

او با اشاره به مباحث مطرح شده در فضای مجازی و رسانه‌ها در خصوص طرح نیمه تمام پل غدیر، اظهار داشت: این طرح ممکن است از لحاظ فنی مشکلاتی داشته باشد که هم در شورای شهر و هم در شهرداری جلساتی برای آن تشکیل شد و در نهایت این پروژه به صورت (ای پی سی) با مسئولیت ۲ شرکت حقوقی (نوسازان اصفهان و مشاور هگزا) طراحی و اجرا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: مسئولیت و ساخت این طرح‌ها بر عهده این شرکت‌ها است و در واقع این ۲ شرکت از لحاظ قانونی باید پاسخگوی همه عملیات اجرایی طرح غدیر باشند.

مسگریان بیان کرد: در رابطه با بتن‌ریزی پل غدیر ۲ مجموعه کارگاه و آزمایشگاه مکانیک خاک همدان آزمایش‌هایی را در زمینه مباحث مطرح شده انجام دادند که در نهایت نتیجه آزمایشگاه کارگاهی نسبت به آزمایشگاه مکانیک خاک ضعیف بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: نتایج آزمایش‌های به شرکت مشاور ارسال شد و مشاور پاسخ خود را طی نامه‌ای مبنی بر اینکه پل غدیر از لحاظ فنی مشکلی ندارد ارایه داد، اما با این فرضیه که این پل احتمال دارد که از لحاظ فنی مشکل داشته باشد؛ در استانداری به دستور استاندار همدان کمیته نظارت شورای فنی استان تشکیل جلسه داد و در آن جلسه مقرر شد کمیته فنی تشکیل و موضوع به صورت تخصصی‌تر بررسی شود.

او گفت: با توجه به نظر کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان تصمیم بر این شد که مشاور دیگری نسبت به مسایل فنی پل غدیر نظر بدهد که این کار تاکنون انجام نشده است.

مسگریان افزود: بر این اساس کمیسیون فنی شورا با ارسال نامه‌ای به شهرداری تاکید کرد که نظر نهایی را مشاور دوم که در حال انتخاب است خواهد داد.

او اضافه کرد: با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و توجه ویژه شورا و شهرداری به پل غدیر مقرر شد تا در کمیته فنی استانداری بررسی ویژه صورت گیرد و شورا منتظر نتیجه نهایی این کمیته به عنوان مرجع تعیین صلاحیت است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان با اشاره به حواشی مطرح شده پیرامون تقاطع غیر همسطح غدیر گفت: اظهار نظر در مورد مسائل فنی باید توسط افراد متخصص و فنی و خارج از فضای رسانه‌ای و حواشی مطرح شود تا نگرانی برای شهروندان پیش نیاید.

وحید علی ضمیر افزود: قرارداد این طرح به صورت طرح و ساخت است بنابراین طراحی و نظارت بر حسن اجرای کار بر عهده شرکت مهندسین مشاور "هگزا" بوده و طرح  نیز شرکت بناسازان سپاهان اصفهان است.

او اضافه کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده، تمامی مسئولیت و عواقب احتمالی ناشی از طراحی و اجرای پل غدیر بر عهده آن‌ها است و هیچ مسئولیتی بر عهده شهرداری به عنوان کارفرما نیست.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان با اشاره به ابهامات در نتایج آزمایش بتن اظهار داشت: مراحل کنترل کیفی بر اساس ضوابط و آیین نامه‌های جاری در حوزه عمرانی طی شده و آزمایش‌های مورد نیاز مقاومت مصالح استفاده شده در پل نیز توسط ۲ آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان همدان و آزمایشگاه مستقر در کارگاه صورت گرفته است.

علی ضمیر با اشاره به نتایج این ۲ آزمایشگاه ادامه داد: ابهامات نتایج آزمایش بتن مدول ۲ عرشه بتنی پل ناشی از ابهامات در اختلاف نتایج این ۲ آزمایشگاه بود که مراتب از سوی کارفرما به طراح پروژه ارسال شد و طراح پل با تحلیل مجدد و در نظر گرفتن نتایج اعلام شده به صراحت ظرفیت باربری سازه را به ازای مقاومت کمتر از مقدار پیش بینی شده قابل قبول دانست.

او یادآور شد: این ۲ شرکت از اعتبار ویژه در حوزه طراحی و اجرا بر تقاطع‌های غیر همسطح و پل‌های سطح کشور برخوردار است و اطمینان لازم را در ایمنی با در نظر گرفتن منافع عمومی شهر و شهروندان عنوان داشته‌اند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان با تاکید بر تنویر افکار عمومی و رفع هر گونه شبهه رسانه‌ای و فضای مجازی اظهار داشت: این موضوع در شورای فنی استان و کمیته نظارت این شورا مورد طرح و بررسی قرار گرفت و مقرر شد باوجود اطمینان از سوی شهرداری مبنی بر عدم وجود هرگونه مشکل در مسیر بهره‌برداری از طرح (به استناد طراحی و تحلیل صورت گرفته از سوی طراح و مشاور) از یک شرکت مشاور دیگر از سوی شهرداری برای موضوع کنترل و باز طراحی عرشه بتنی بر اساس نتایج موجود بکارگیری شود.

هر چند مسئولان شهرداری همدان نسبت به انتقاد اعضای شورا موضع گیری کرده و دلایل فنی خود را ارایه داده، اما همچنان در تیر رس انتقاد شورانشینان مبنی بر کیفیت نداشتن بتن استفاده شده در پل حکایت دارد.

موضوعی که همچنان در صدر اخبار مدیریت شهری قرار گرفته و کشمکش بین شورا و شهرداری به چالش ناتمام در تکمیل و بهره برداری از این طرح مهم تبدیل شده است.

طرحی که اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ شروع به ساخت کرد و با وجود اینکه حتی برای تکمیل هرچه زودتر آن تابلو روزشمار نصب شد، اما با گذشت ماه‌ها، همچنان به سرانجام نرسیده است.

تاکید بر نگاه فنی در پل غدیر

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در طرح مهم پل غدیر باید نگاه سیاسی متوقف شده و این موضوع را از منظر فنی بنگریم، گفت: نباید روند و فرآیند قانونی و فنی چنین پروژه‌های مهمی دستخوش بالا و پایین‌های سیاسی شود.

مهدی حیدری در جلسه اخیر شورای شهر با ارایه گزارش کمیسیون فنی و عمرانی از بررسی وضعیت پل غدیر، اظهار داشت: این تقاطع به عنوان بخش مهمی از کریدور مرکز به غرب ایفای نقش می‌کند و این محور در ایام خاص سال از جمله ایام اربعین، نوروز و عید فطر مسیر تردد مسافران بسیاری بوده و اهمیت ویژه‌ای دارد.

او با تاکید بر لزوم ایمن‌سازی پل غدیر اضافه کرد: سابقه اتفاقات تلخ در برخی طرح‌های عمرانی شهرداری طی سال‌های گذشته را شاهد بودیم که اگر از آن‌ها عبرت نگیریم، تکرار می‌شوند.

حیدری پل غدیر را متفاوت از سایر طرح‌های عمرانی شهرداری دانست و افزود: در چنین طرح‌های مهمی پیمانکار باید صلاحیت اجرا و طراحی را با هم داشته باشد و یا یک سازنده و یک شرکت مشاور با هم شریک شوند و در قالب کنسرسیوم پروژه را برنده شده و انجام دهند و جدا از آن یک مشاور کارفرما، موارد را کنترل کنند.

او ادامه داد:، اما در تقاطع غیرهمسطح غدیر فرهنگیان اینگونه نبوده و شرکت مشاور حاضر در طرح به جای مشاور کارفرما، شریک پیمانکار است و به همین دلیل نمی‌توانیم نظر تاییدیه آن‌ها در عملیات بتن‌ریزی را قبول کنیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان افزود: نشست‌هایی به منظور بررسی‌های آزمایش‌ها و بازدید‌های میدانی با حضور نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران در رابطه با پل غدیر برگزار شد که نتایج آن‌ها در قالب گزارشی در صحن شورا ارایه شد.

حیدری با اشاره به موضوع مقاومت مصالح در طرح‌های عمرانی و طراحی‌ها، خاطرنشان کرد: در بازدید خردادماه از بتن ریزی پل غدیر، عنوان شد که تهیه بتن از چند محل انجام می‌شود که خطرزا بودن این موضوع را گوشزد کردیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه مشاور کارفرما باید توسط کمیته تخصصی فنی عمرانی مرکز مطالعات تأیید شود افزود: شهرداری به عنوان کارفرما، به دنبال اصلاح مشکل و حفظ مصالح عمومی مردم باشد.

او با بیان اینکه مشاور شریک پیمانکار، صلاحیت منطقی اظهار نظر نهایی برای باز طراحی و تایید بتن کم مقاومت را ندارد و حتی در صورت موافقت با این موضوع باید بازطراحی مشاور کنترل شود، ادامه داد: مشکل‌دار بودن دهانه پل تنها مربوط به تردد خودروی سبک نیست و باید به تردد خودرو‌های سنگین، تردد بالا در ایام خاص و مواردی همچون زلزله نیز توجه شود و دوام بتن عرشه و تغییر شکل‌های بلند مدت آن نیز بسیار مهم است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.