تبریز/

شبيه سازي ديناميکي عرضه و تقاضاي آب شهر تبريز

محققان دانشگاه تبريزشبيه سازي ديناميکي عرضه و تقاضاي آب شهر تبريز را براي سال 1400 انجام دادند

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، مجري اين طرح پژوهشي گفت: امروزه در کنار بحران آب، کمبود مديريت بهينه آب نيز يکي از مشکلات اساسي به شمارمي رود که اين امر بخصوص در مناطق خشک و نيمه خشک اهميت ويژه اي به خود مي گيرد.

 ضرغامي با بيان اينکه در مديريت آب شهري نيز ارايه راه حل براي اين مسائل به دليل روابط پويا و پيچيده اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي نيازمند مدل مناسب رياضي است، خاطرنشان کرد: روش پويايي سيستم ها قادر است که اين مکانيزم هاي پيچيده را با استفاده از حلقه هاي بازخوردي و تعيين روابط علت معلولي متقابل بين پارامترها در بازه زماني معين مدلسازي کرده و رفتارهاي سيستم را در برابر سناريوهاي مختلف شبيه  سازي کند.

عضو هيئت علمي دانشکده فني مهندسي عمران دانشگاه تبريز با اشاره به آينده وضعيت آب شهر تبريز گفت: در اين تحقيق تلاش شد مدل مديريت آب شهري تبريز با رويکرد پويايي سيستم ها تهيه شود که بر اين اساس اين مدل با استفاده از نرم افزار Vensim اجرا و سپس اعتبارسنجي گرديد.

به گفته وي در مرحله بعدي اين طرح تحقيقي رفتار سيستم منابع آب شهر تبريز در برابر سناريوهاي مختلف مديريتي از جمله نصب وسايل کاهنده مصرف، کنترل نشت از شبکه، افزايش قيمت آب، انتقال آب بين حوضه‌اي، بازچرخاني آن به کمک توسعه شبکه فاضلاب و تصفيه آن براي افق زماني ده سال آينده شبيه‌ سازي شد.

استاديار دانشکده فني مهندسي عمران دانشگاه تبريز به نتايج حاصله از اين پژوهش اشاره کرد و گفت: نتيجه نهايي اين تحقيق نشان مي‌دهد که در صورت عدم مديريت صحيح در ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي آب در افق زماني 10 سال آينده شهر تبريز با مشکل روبرو خواهد شد و کمبود آب حتي تا 45% افزايش خواهد داشت.

وي کاربردهاي اين طرح تحقيقي را يادآور شد و گفت: مدل تهيه شده در اين تحقيق مديران آب شهري را در اتخاذ تصميمات مناسب و به موقع از جمله مديريت مشارکتي آب کمک خواهد نمود.

 ضرغامي افزود:کاربرد مهم ديگر اين مدل آن است که اگر قرار است براي مديرت آب در اين شهر تصميماتي گرفته شود مي توان قبل از اجراي اين برنامه‌ها در دنياي واقعي،اثر آنها را در مدل پوياي تهيه شده شبيه سازي نمود

وي با اشاره به اينکه در غير اين صورت مي بايست هزينه زيادي بابت اشتباه بودن تصميمات پرداخت شود گفت: از آنجا که درآينده به خاطر تغيير اقليم از قابليت اعتماد به منابع آب منطقه کاسته خواهد شد لذا توصيه مي شود بر اساس نتايج مدل در توسعه کمي شهر به ويژه افزايش جمعيت و در نتيجه تعداد انشعابات و ميزان مصرف، کنترل صورت گرفته و برنامه ريزي شود.

بنا براين گزارش: اين طرح پژوهشي با همکاري مهندس سيمين اکبريه فارغ التحصيل دانشگاه تبريز که در حال حاضر دانشجوي دکتري دانشگاه نبراسکا مي باشد و نيز دکتر علي باقري عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس به مدت يک سال با حمايت مالي بنياد ملي نخبگان و نظارت مديريت پژوهشي دانشگاه تبريز انجام گرفته است.

  ضرغامي مجري اين طرح پژوهشي نيز دکتري مهندسي عمران در گرايش مديريت منابع آب را در سال 1386 از دانشگاه صنعتي شريف اخذكرده و هم اكنون  به عنوان استاديار دانشکده مهندسي عمران دانشگاه تبريز مشغول انجام فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي مي‌باشد. انتشار دو کتاب، 28 مقاله در مجلات تخصصي و ارايه 57 مقاله در کنفرانس‌هاي ملي و بين المللي از سوابق علمي وي به شمار مي آيند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.