آغاز طرح احیا صنایع دستی جامعه عشایری در استان قزوین

رییس اداره امور عشایر استان قزوین گفت: طرح احیای صنایع دستی جامعه عشایری در استان قزوین کلید خورده است.

 سعید ابیت رییس اداره امور عشایر استان   در نشست خبری اظهار داشت: عشایر به عنوان یک جامعه پویا در کنار جوامع روستایی و شهری نقش پررنگی را در عرصه اقتصادی کشور ایفا می‌کنند تا جایی که ۲۵ درصد گوشت، ۳۵درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور توسط این قشر از جامعه تولید می‌شود.

این مسوول با اشاره به قابلیت‌های درآمدزایی و اشتغالزایی صنایع دستی برای عشایر، تصریح کرد: به منظور احیای صنایع دستی عشایری استان، بهبود درآمد و فضای کسب و کار و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در راستای صنایع دستی در مناطق عشایری طرح مذکور تعریف و اجرای آن آغاز شده است.

به گفته وی، در این طرح، با همکاری کارشناسان ملی و استانی نسبت به شناسایی افراد شاغل مستعد در این زمینه و نیز احیا صنایع دستی مختص مناطق مختلف عشایری استان از جمله دست بافته‌های سنتی و گلیم اقدام می‌شود.

ابیت اظهار امیدواری کرد: با توجه به انعقاد تفاهم نامه بین اداره امور عشایری و کمیته امداد استان و نیز سایر دستگاه‌های متولی، در راستای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و ایجاد زمینه‌های فروش محصولات تولیدی اقدامات به موثری صورت گیرد.

وی، فعال سازی حوزه گردشگری عشایر را نیز از اولویت‌های این دستگاه برشمرد و یادآور شد: تلاش داریم تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت‌های مغفول در این حوزه را شناسایی و با فعال کردن آن‌ها زمینه فعال شدن گردشگری عشایری در قزوین را فراهم کنیم.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.

از مهم‌ترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.

بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده که در بخش‌های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار