باب شدن ازدواج دانشجویی توسط چه کسی بود؟

زمانی که دو جوان دانشجو تصمیم به ازدواج می گیرند می توانند پله های ترقی و رشد را در تحصیلات و زندگی مشترک هم با یکدیگر طی کنند اما برای خیلی از جوانان این سوال مطرح است که به طور کلی ازدواج دانشجویی خوب است یا بد؟

در حالی که رسم و رسوم، چشم و هم‌چشمی‌ها و لازمه‌های دنیای مدرن، راه جوانان را برای تشکیل خانواده بسته و ازدواجی که قرار است مایه آرامش مرد و زن باشد را به میدان جنگ اعصاب و مسابقه جهالت و معامله آرامش و سعادت با «تقریباً هیچ» بدل کرده، جوان‌هایی هستند که با انتخاب ازدواج دانشجویی و برگزاری یک مراسم ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند، اما ازدواج دانشجویی اولین بار چگونه شکل گرفت؟

پیشنهاد ازدواج دانشجویی اولین بار توسط یکی از اساتید دانشگاه تهران مطرح شد و در سال ۱۳۷۶ به کمک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اولین جشن ازدواج در دانشگاه شهید بهشتی با شرکت ۶۰ زوج از دانشجوییان این دانشگاه برگزار شد.

ازدواج دانشجویی خوب است یا بد؟

زمانی که دو جوان دانشجو تصمیم به ازدواج می‌گیرند می‌توانند پله‌های ترقی و رشد را در تحصیلات و زندگی مشترک هم با یکدیگر طی کنند، اما برای خیلی از جوانان این سوال مطرح است که به طور کلی ازدواج دانشجویی خوب است یا بد؟

برخی از منتقدان بر این باورند که، چون افراد با قومیت‌های متفاوت در دانشگاه حضور دارند، احتمال زیادی وجود دارد که دختر و پسر دانشجویی که با فرهنگ و قومیت متفاوت با هم آشنا می‌شوند، ازدواج موفقی نداشته باشند، اما از طرفی ازدواجی موفق است که دو نفر با وجود تفاوت ها، با هم انطباق پیدا کنند.

یکی از مزایای ازدواج دانشجویی انتخاب رشته‌های تخصصی بر اساس هدف گزاری و شیوه زندگی مشترک وبرطرف شدن نیاز‌های اقتصادی با کمک‌های خانواده تا پایان تحصیل است، اما کاهش فاصله نسل ها، لذت پدر و مادر شدن در سن پایین و... را هم می‌توان از دیگر مزایای ازدواج دانشجویی برشمرد.

آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی کمتر است

به طور کلی با نگاهی به آمار موجود می‌توان مشاهده کرد که ازدواج دانشجویی از درصد موفقیت بالایی برخوردار بوده و آمار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هم نشان می‌دهد در سال‌های ۹۰ الی ۹۷ تنها ۶ درصد از از این ازدواج‌ها منجر به طلاق شده، در حالی که این عدد در ازدواج‌های کل کشور ۲۲ درصد است.

علی رغم آمار پایین طلاق و موفقیت در ازدواج دانشجویی، میل به ازدواج در دانشجویان کاهش یافته، برای یافتن دلیل این بی میلی با چند دانشجو گفتگو کردیم تا با دغدغه‌های آن‌ها آشنا شویم.

چرا میل به ازدواج دانشجویی کم شده است؟

اکثر این دانشجویان به مشکلاتی همچون نبود رفاه در خوابگاه‌ها و و مشکلات اقتصادی اشاره و بر این نکته تأکید کردند که این مشکلات زمان و آرامش کافی برای فکر کردن و انتخاب مورد مناسب برای ازدواج را از ما گرفته است.

یک دانشجوی دختر گفت: در اوقات فراغت خود هم مجبورم کار کنم و این فرصت کافی را برای انتخاب و شناخت همکلاسی هایم به من نمی‌دهد از طرفی آن پسر هم سخت مشغول کار و تحصیل است.

وی افزود: قیمت خوابگاه‌ها به قدری گران شده که استرس زیادی را متحمل هستیم و امید و انگیزه‌ای برای ازدواج باقی نمی‌ماند.

از سوی دیگر برخی از پسران دانشجو معتقد بودند، فضای دانشگاه‌ها به اندازه‌ای آزاد و روابط بی قید و بند است که در انتخاب مورد مناسب خود برای ازدواج دچار شک می‌شوند.

تاکنون بیست و چهار دوره ازدواج دانشجویی برگزار شده و از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز ۱۳ هزار زوج دانشجو برای برخورداری از خدمات ویژه ازدواج دانشجویی در دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ثبت نام کرده‌اند.

منبع: برنا

برچسب ها: ازدواج ، دانشجویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار