حفظ حیات وحش با ارائه آموزش جوامع محلی

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر لزوم آموزش جوامع محلی به منظور سیب نرساندن به حیات وحش تاکید کرد.

رحیم الوندی گفت: خوزستان بیشترین تنوع گونه حیات وحش را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که دو سوم گونه‌های پرندگان و پستانداران کشور در استان خوزستان مشاهده می‌شوند.

به گفته او برخی از گونه‌های پرندگان، خزندگان و پستانداران خوزستان در خطر انقراض هستند؛ گوزن زرد ایرانی، پلنگ، سیاه گوش، رودک عسل خوار، شنگ هندی، لاک پشت فراتی و تعداد زیادی از مار‌ها گونه‌های شاخص در خطر انقراض هستند.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید: خرس قهوه‌ای نیز جزو گونه‌های در معرض تهدید است، یکی از گونه‌های شاخص در خطر انقراض دوزیستان، سمندر کوهستانی لرستان است. این گونه‌ها در استان خوزستان نیز مشاهده شده‌اند.

الوندی گفت: با توجه به تنوع گونه‌های حیات وحش در خوزستان و خطر انقراض برخی از گونه‌ها، آموزش‌هایی که به جوامع محلی داده می‌شود نسبت به تعارضات حیات وحش کافی نیست بنابراین باید علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش‌های عمومی توسط دستگاه‌های دیگر از جمله صدا و سیما نیز ارائه شود.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر آموزش‌های لازم به ویژه به جوامع محلی که در مناطق حفاظت شده یا اطراف این مناطق حضور دارند، ارائه می‌شود تا اگر توله‌ها یا تخم پرندگان را ببینند به آن‌ها نزدیک نشوند، آمار دقیقی از آسیب رساندن به این گونه‌ها در دست نیست مگر اینکه موضوعی مانند یوز‌ها به صورت موردی، برملا شود.

بر اساس سرشماری پاییزه حیات وحش که هر سال انجام می‌شود، جمعیت گونه‌های شاخص در استان خوزستان کاهش پیدا نکرده است.

 مردم در صورت مشاهده گونه‌های حیات وحش به آن‌ها دست نزنند و اگر حیوانی زخمی بود یا به کمکی نیاز داشت، موضوع را به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست اطلاع دهند.

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.