وزارت امور خارجه و خدماتی که هنوز معطل اتصال به پنجره ملی هوشمند هستند

با وجود گذشت حدود سه ماه از مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هنوز خبری از پنجره واحد وزارت امور خارجه در این درگاه نیست.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون بیش از ۱۰۰ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را عملی کرده اند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

خدمات وزارت امور خارجه

یکی از دستگاه‌هایی که در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی به آن اشاره شده وزارت امور خارجه است که طبق همین درگاه ۱۴۰ خدمت برای آن تعریف شده است. خدماتی از تائید اسناد کنسولی، تجاری، وکالتنامه و گواهی‌ها که خدمات از سه نوع دولت به دولت، دولت به مردم و دولت به کسب و کار‌ها را در دل خود جای داده تا خدمات مربوط به ورود و خروج از کشور که بیشتر از نوع G۲C یا همان از نوع دولت به مردم است. ثبت ازدواج و طلاق، ارائه خدمات سجلی به اتباع ایرانی خارج از کشور، ارائه خدمات دانشجویی در خارج از کشور، صدور روادید ارائه خدمات مربوط به ترک و تحصیل تابعیت از جمله مواردی است که در گروه خدمات این وزارت‌خانه دیده می‌شود.

با همه این تفاسیر و با وجود اینکه در حدود ۳ ماه از مهلت قانونی دستگاه‌ها برای اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌گذرد، وزارت خارجه همچنان یکی از دستگاه‌هایی است که خدمات الکترونیکی خود را از طریق این پنجره ارائه نمی‌کند. در آخرین ارزیابی دستگاه‌ها هم که از سوی سازمان فناوری اطلاعات برای بررسی خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها صورت گرفت، وزارت امور خارجه شرایط مناسبی نداشت و در بین دستگاه‌هایی قرار داده شد که کیفیت خدمات آن‌ها پایین است.

صدور روادید

صدور مجوز‌های این وزارت‌خانه نیز معطل مانده و قابل دسترسی نیست. وقتی به درگاه ملی مجوز‌ها مراجعه می‌کنیم و در قسمت فیلتر مجوز‌ها را به وزارت امور خارجه محدود می‌کنیم تنها با دو خدمت مواجه می‌شویم که غیرفعال هستند و پیامی با این مضمون که امکان ثبت درخواست مجور به دلیل عدم اتصال درگاه تخصصی به درگاه ملی مجوز وجود ندارد به افراد نمایش داده می‌شود. گواهی روادید با حق کار و گواهی روادید سرمایه گذاری این دو مجوز هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۴۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اگه این حرفهایی را که رئیس جمهور چین در باره جزایر ایرانی زد // مقامات محترم ما درباره نایوان میزدن
چین سبیل مقامات محترم را دود میداد
آخرین اخبار