بودجه انجمن‌های علمی با حق عضویت تامین نمی‌شود

رئیس شورای انجمن‌های علمی گفت: بهتر است با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات انجمن‌های علمی افزایش پیدا کند.

مجید قاسمی، امروز به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در نشست بازآفرینی نقش انجمن‌های علمی و ایجاد هم‌افزایی بین آن‌ها با تاکید بر اهمیت شناخت اهداف و ماموریت‌های انجمن‌های علمی، گفت: در شورای انجمن‌های علمی، اهداف و ماموریت‌های انجمن‌های مختلف و انجمن‌های غیرفعال را بررسی کردیم تا در مورد ادامه کار انجمن‌های غیرفعال تصمیم بگیریم.

رئیس شورای انجمن‌های علمی در این نشست که با حضور دکتر صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم و رئیس کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم برگزار شد، ادامه داد: از تعداد ۴۲۲ انجمن حدود ۲۵۰ انجمن نمره A تا C دارند، این انجمن‌ها ۲۴۲ هزار نفر عضو فعال دارند، یعنی به طور متوسط، هر انجمن حدودا ۱۰۰۰ عضو فعال دارد، ولی به طور کلی انجمن باید فعال باشد تا عضو شدن افراد در آن جذاب باشد.

او در ذکر علت‌های فعال نبودن برخی انجمن‌های علمی، گفت: فعالیت در انجمن علمی نوعی نهضت و عشق است، اما به طور کلی بودجه انجمن‌های علمی با حق عضویت تامین نمی‌شود و نیاز به بودجه بیشتر است.

قاسمی ادامه داد: بهتر است اکنون که فصل تدوین بودجه است، با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات انجمن‌های علمی افزایش پیدا کند.

او ضمن اشاره به اهمیت فعالیت انجمن‌ها در بیان مثالی، گفت: انجمن مدیریت ایران در سال‌های گذشته مسئولیت‌های اجتماعی را در ادبیات مدیریت کشور وارد کرده، به همین شکل دولت، ماموریت ارزیابی دستگاه‌های دولتی را به این انجمن واگذار کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: به دغدغه وزارت علوم برای تعیین انجمن‌های غیرفعال احترام می‌گذاریم و باید وضعیت این انجمن‌ها روشن شود، ولی باید از انجمن‌های فعال هم بیشتر حمایت کرد.

او  با اشاره به برخی مشکلات انجمن‌های علمی، افزود: امروز اگر یک عضو انجمن علمی بخواهد برای شرکت در کنفرانس علمی به خارج برود، برای دریافت ارز با مانع روبروست. در حالی‌که با هماهنگی با بانک مرکزی کاملا قابل حل است. البته برای تامین بودجه ریالی ماموریت‌های اعضای انجمن علمی هم هنوز منبع مشخصی وجود ندارد.

رئیس شورای انجمن‌های علمی، تاکید کرد: امسال در سال جهانی علوم پایه، ولی بودجه کل کشور برای انجمن‌های علوم پایه ناچیز است. در حالی‌که انجمن‌های علوم پایه در ارتقای جایگاه علوم پایه در کشور می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

او یکی از راه‌های تقویت فعالیت انجمن‌های علمی را توجه بیشتر به آموزش در دوران مدارس دانست و یادآور شد: باید مشکلات را از دوران دانش‌آموزی و مدرسه حل کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم؛ قاسمی در پایان از وزارت علوم خواست تا بیشتر از انجمن‌ها حمایت کند و انجمن‌های علمی هم برای تامین نظر وزارت علوم قیام کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار