خطر افزایش بی رویه اراضی بیابانی زنجان

رییس حفاظت خاک و آبخیز‌داری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۱۳ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان مستعد تبدیل به بیابان است.

عبدی نژاد رییس حفاظت خاک و آبخیز‌داری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ درصد از اراضی کشاورزی استان در معرض تبدیل شدن به بیابان قرار گرفته است، گفت: اگر راهکاری پیدا نکنیم در مجموع بیش از ۳۵ درصد استان دچار مشکل بیابان و بیابان زایی خواهند شد.

عبدی نژاد افزود: از نظر اقلیم، بیابان به مناطقی گفته می‌شود که میزان بارندگی در آن منطقه کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر و همچنین از دمایی بالای برخوردار باشد.

رییس حفاظت خاک و آبخیز‌داری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان همچین به تعریف بیابان از نظر زمین شناسی نیز اشاره کرد و گفت: از این منظر با توجه به وجود سازند‌ها و شرایط زمین شناسی و نوع خاک، غیرحاصلخیز بوده و قابلیت کشت را ندارند و می‌توان عنوان کرد که بشر در تولید آن‌ها تاثیری نداشته است.

وی اضافه گفت: به یک سری از بیابان‌ها هم بیان‌های ثانویه گفته می‌شود یعنی این مناطق تحت تاثیر فعالیت‌ها و نوع کاربری‌های که بشر در زمین انجام می‌دهد، ایجاد می‌شود.

رییس حفاظت خاک و آبخیز‌داری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در ادامه به مناطقی از استان زنجان که مستعد بیابان زایی هستد اشاره کرد و افزود: اگر راهکاری پیدا نکنیم بیش از ۳۵ درصد استان دچار مشکل بیابان و بیابان زایی خواهند شد.

رییس حفاظت خاک و آبخیز‌داری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به تمهیدات پبش‌بینی شده برای جلوگیری از بیابان زایی عنوان کرد: برای جلوگیری از این موضوع باید بحث به کارگیری مدیریت درست، اصلاح نوع شخم و استفاده از گونه‌های گیاهی که توانایی رشد و استقرار در مناطق مستعد بیابان هستند را پیش بگیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.