ملکی:

آسیب پذیری حوزه فرهنگ در جامعه ایرانیان خارج ار کشور بالا خواهد بود

مدیر شبکه جهانی جام جم گفت: آسیب پذیری حوزه فرهنگ در جامعه ایرانیان خارج کشور بیشتر است چرا که آن‌ها در میان دو فرهنگ متفاوت قرار دارند.

حسن ملکی مدیر شبکه جهانی جام جم  در نشست خبری به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس این شبکه ، گفت: انقلاب اسلامی ایران از جمله انقلاب‌هایی است که از همان ابتدا قدرت شعار‌های فرهنگی و ارزش‌های دینی آن بسیار بلندتر و رساتر از ابعاد دیگر آن بود به طوری که از همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، نهادسازی‌ها و حرکت‌های جمعی، بیشتر رنگ و بوی فرهنگی داشت.

به گفته ملکی ، در واقع بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله که فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی باید به صورت جدی صیانت و گسترش یابد تاکید داشته و بر اصلاح فرهنگ، هم در حوزه بینش و نگرش و هم در حوزه رفتار توصیه می‌فرمودند. علت اهمیت فرهنگ نیز علاوه بر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، این بود که فرهنگ اصلی‌ترین حوزه معارضه دشمنان با نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از سوی دیگر آسیب پذیرترین بخش نیز بوده است که آسیب به آن می‌توانست آسیب به سایر بخش‌ها را نیز به دنبال داشته باشد.

مدیر شبکه جهانی جام جم گفت: آسیب پذیری حوزه فرهنگ به ویژه در جامعه ایرانیان خارج کشور بیشتر متحمل است چرا که فاصله محل سکونت آن‌ها از موطن خود از سویی و تبلیغ گسترده فرهنگ بیگانه از سوی دیگر، آن‌ها را در میان دو فرهنگ متفاوت قرار داده که حفظ فرهنگ خودی را حداقل برای نسل‌های دوم و سوم ایرانیان خارج کشور دشوار می‌سازد. در چنین شرایطی در ۱۵ سال اول پیروزی انقلاب اسلامی تعداد ایرانیان خارج کشور به تدریج افزایش یافت به گونه‌ای که حمایت از آن‌ها نه تنها به شکل ایجاد یک حوزه مشخص در وزارت خارجه مورد توجه قرار گرفت بلکه مقام معظم رهبری نیز در سال ۱۳۷۶ بر ضرورت رسیدگی به امور ایرانیان خارج کشور فارغ از انقلابی بودن یا انقلابی نبودن آن‌ها تاکید کردند.

او می گوید: شبکه جهانی جام جم بر همین اساس در ۲۶ آذر ماه ۱۳۷۶ اولین کانال خود را راه اندازی کرد و با حمایت سازمان، بهترین ظرفیت‌های فنی، هنری و نیروی انسانی صدا و سیما را در استخدام خود گرفت. با راه اندازی کانال ۲ در سال ۱۳۷۸ و کانال ۳ در سال ۱۳۸۱ تقریباً همه ایرانیان در سرتاسر دنیا تحت پوشش این شبکه قرار گرفتند و در کنار آن فارسی زبانان غیر ایرانی نیز به جامعه هدف شبکه تبدیل شدند.
مدیر شبکه جهانی جام جم گفت: برقراری تعامل با ایرانیان و فارسی زبانان دنیا، حفظ و تقویت اندیشه دینی، فرهنگ و هویت ملی و زبان فارسی، ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی، اطلاع رسانی از پیشرفت‌ها و واقعیت‌های کشور، پیگیری مشکلات حقوقی و کنسولی ایرانیان خارج کشور و ایجاد بستری برای نشاط و سرگرمی حلال را از جمله اهداف اولیه شبکه جهانی جام جم است.

ملکی افزود: علاقه ایرانیان به میهنشان و فقدان شبکه‌های رقیب و ماهواره‌ای در کنار مخاطب قرار گرفتن مستقیم ایرانیان و فارسی زبانان در برنامه‌ها موجب شد تا در دهه ۷۰ و ۸۰ به تدریج این شبکه جایگاه خوبی در میان ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور پیدا کند. هر چند در دهه ۹۰ بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در سازمان، شبکه جهانی جام جم به یک کانال تقلیل یافت و تا حدی مخاطبان خود را از دست داد.

وی افزود: در چند سال اخیر این شبکه علاوه بر احیای مجدد ۳ کانال و نیز اچ دی شدن راهبرد‌های جدیدتری را برای جذب مخاطب و تولید و ارائه پیام موثرتر در پیش گرفت که از جمله مهمترین آن‌ها تزریق نشاط و شادابی به برنامه‌ها و میان برنامه ها، تغییر کارکرد از یک شبکه یکسویه به شبکه‌ای تعاملی، توجه بیشتر به مخاطب کودک و نوجوان، تاکید بر خلاقیت، نوآوری، تقویت نقش شورای طرح و برنامه و سردبیری برنامه ها، افزایش تولیدات خارج کشور، استفاده از ظرفیت‌های استان‌ها به منظور بازنمایی رنگین کمان اقوام و فرهنگ و خرده فرهنگ ها، ملزم ساختن برنامه‌ها به داشتن پیوست پررنگ فضای مجازی و سپردن بخشی از تولید برنامه‌ها به ایرانیان خارج کشور بوده است به طوری که در حال حاضر ده‌ها تن از هم وطنانمان در اقصی نقاط دنیا پس از دریافت آموزش‌های اولیه راه دور، به خبرنگار افتخاری شبکه جهانی جام جم تبدیل شده اند.

مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه به معرفی برخی برنامه‌های شبکه پرداخت و گفت: در زمینه حفظ هویت، فرهنگ و زبان فارسی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی برنامه‌های زیادی در شبکه طراحی و تولید شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «میراث مشترک»، «آنچه خود داشت»، «صبح پارسی»، «خانه مهر» و «مشاهیر ایران» و در زمینه مسائل دینی هم به برنامه «رواق» اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.