رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران:

شاخص نوآوری کشور وضعیت مناسبی در سطح جهانی دارد

بهرام صلواتی گفت: شاخص نوآوری کشور در سطح جهانی وضعیت مناسبی دارد و با ایجاد کسب و کار می‌توان ارزش افزوده مناسبی ایجاد کرد.

بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران روز دوشنبه در آیین افتتاحیه نخستین کمپ تیم‌آفرینی استارتاپی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افزود: یکی از موضوعات کلیدی در دنیا وضعیت مهاجرت است و این مهم جزو پنج چالش کلیدی در سطح دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه، کشور‌های مهاجرپذیر، سرعت تکنولوژی خود را به شدت افزایش دادند، گفت: این نگرانی وجود دارد که در یک بازار فشرده و رقابتی قرار داریم و ایجاد استارتاپ بین المللی را می‌توان هدفگذاری کرد.

صلواتی ادامه داد: همچنین این نگرانی وجود دارد که در چند سال آتی چه وضعیتی وجود دارد و باید اطلاعات بهینه‌ای در خصوص میزان مهاجرفرستی کسب شود.

وی بیان کرد: با روند کنونی نمی‌توان آینده قابل قبولی برای دانشگاه‌ها متصور شد و نیاز است برنامه دقیقی در راستای ایجاد رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌های روز جامعه مدنظر باشد و وارد فضای شتاب‌دهی جدید شد.

رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران گفت: کشور‌ها و شرکت‌ها به دنبال جذب منابع هستند که این منابع نیروی انسانی است و تنها ذهن یادگیرنده انسان است که می‌تواند تکنولوژی را در اختیار خود قرار دهد.

صلواتی، استان مرکزی را استانی صنعتی عنوان کرد و افزود: اراک شهر مهاجران است و در کشور‌های صنعتی به دنبال جذب منابع انسانی برای جذب سرمایه هستند که نیاز است از این ظرفیت بیشترین بهره‌گیری را داشت.

وی عنوان کرد: اکنون عصر ارتباطات و هوشمندی است و باید بدانیم چه تحولاتی در دنیا صورت می‌گیرد و این مهم باید مدنظر باشد که تمام صنایع دنیا به سمتی می‌روند که دانشجویان بیشتری جذب کنند و از شتاب رقابتی عقب نمانند.

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، ایران بیشترین مهاجر فرستی را داشت

رئیس رصدخانه ملی مهاجرت ایران ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، ایران بیشترین مهاجر فرستی را داشت، و میزان مهاجرفرستی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ کاهش یافت و اکنون نیز، شیب صعودی است که با افزایش سرمایه، دانش و تخصص می‌توان این مهم را مدیریت کرد.

بیشتر سیاست‌ها بخشی است

صلواتی افزود: برای کنترل و جلوگیری از مهاجرت دانشجویان باید بدانیم ۲۰ سال آینده بر اساس چه مهارت‌هایی می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، اکنون بیشتر سیاست‌ها بخشی است و با اجرای سیاست‌های میان بخشی می‌توان به اهداف تعیین شده دست یافت.

وی تصریح کرد: استان مرکزی زمانی می‌تواند قطب صنعتی کشور باشد که به ازای هر دانشجو یک شغل دانش بنیان ایجاد کند.

رئیس رصد خانه ملی مهاجرت ایران اضافه کرد: در خصوص سیاست‌های جمعیتی و ملی نیز برنامه دقیقی وجود ندارد، از این رو دچار مازاد سرمایه انسانی هستیم و در بخش افزایش سرمایه انسانی نیاز است رویه را دچار تحول کرد.

توجه به کارآفرینی یک ضرورت است

مجتبی ذوالفقاری، رئیس دانشگاه اراک نیز در این آیین گفت: ارائه برنامه باید به اشتغال فناورانه دانشجویان منجر شود و برنامه‌ای که استمرار داشته باشد اثربخش است.

وی افزود: دانشگاه باید محل کارآفرینی در رشته‌های فنی و غیر فنی باشد تا فرد هویت پیدا کند و دارای شخصیت و منزلت اجتماعی شود.
وی تاکید کرد: عامل اصلی کارآفرینی خود دانشجو است و مسئولان وظیفه تسهیلگری را برعهده دارند.

رئیس دانشگاه اراک اظهار داشت: تفاوت اصلی شرکت استارتاپ با سنتی این است که استارتاپ موضوع محور است، اما نباید در این راستا از آموزش‌های سنتی غافل شد.

ذوالفقاری ادامه داد: گردش‌های اساسی مالی دنیا در استارتاپ‌های بومی، روی حوزه پدیده شناسی و پدیده محور است و این مهم ماهیت فناوری ندارد و دارای ماهیت اقتصادی است.

وی تصریح کرد: نسل جدید نسل فعال است و باید پذیرفت که از نسل جدید یاد بگیریم و این مهم نیز باید مدنظر باشد که استارتاپ بومی باید پاسخگوی نیاز کشور باشد و دانشجوی با علاقه در کلاس درس حاضر شود.

رئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه استارتاپ بومی مانع مهاجرت دانشجویان می‌شود، گفت: با وجود مشکلات باید ایجاد استارتاپ بومی نسل جدید را به رسمیت شناخت و آموزش را متحول کرد، در غیر اینصورت جامعه دچار آسیب می‌شود.

ذوالفقاری عنوان کرد: نسل جدید رویکرد استارتاپ و نوآور می‌خواهد و دانشگاه باید مهارت دانش محور را به عنوان رویکرد محوری خود قرار دهد و بداند استارتاپ بومی مانع خروج و مهاجرت جوانان از کشور می‌شود.

وی بیان کرد: تشکیل و استمرار این نشست‌ها باید منجر به ایجاد اشتغال شود و انتظار است، رهاورد این همایش استارتاپی برای دانشجویان ملموس و مشهود باشد و این قشر فرهیخته پیگیر نتایج این رویداد علمی باشند.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به فاصله زیاد بین دانشگاه و صنعت نیز گفت: رسالت ما به عنوان اتاق بازرگانی کمک به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت و علم و صنعت است که در این راستا فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان، مهم‌ترین کمک به کاهش این فاصله است.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان مرکزی به عنوان سومین اتاق کشور است که مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی را ایجاد کرده انتظار است، دانشجویان به عنوان نخبگان بومی منطقه، به این مرکز فناوری کمک کنند و این آمادگی وجود دارد که ایده‌های دانشجویان به محصول تبدیل شود.

وی پیوند صنعت، دانشگاه و تولید را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هنوز این فاصله و شکاف وجود دارد و همه چه در جوامع دانشگاهی و چه در بخش خصوصی به این اذعان دارند که این فاصله باید کاهش یابد، اما هنوز موفقیت چشمگیر حاصل نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی می‌تواند به مانند پنجره صادراتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان عمل کند.

بیکی عنوان کرد: اجرای طرح استارتاپی از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان کلید خورده، اما انتظار است برای ادامه این مسیر، دست‌اندرکاران علم و دانش این طرح را یاری کنند تا بهره‌وری ۲ سویه برای تولید و اقتصاد کشور رخ داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به فاصله زیاد بین دانشگاه و صنعت نیز گفت: رسالت ما به عنوان اتاق بازرگانی کمک به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت و علم و صنعت است که در این راستا فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان مهم‌ترین کمک به کاهش این فاصله است.

ناصر بیکی افزود: ما به عنوان سومین اتاق بازرگانی هستیم که مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی را در استان مرکزی ایجاد کردیم و از دانشجویان به عنوان نخبگان بومی منطقه توقع داریم که به این مرکز فناوری کمک کنید و این آمادگی در اتاق بازرگانی وجود دارد که ایده‌های دانشجویان به محصول تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک پیوند صنعت، دانشگاه و تولید را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هنوز این فاصله و شکاف وجود دارد و همه ما چه در جوامع دانشگاهی و چه در بخش خصوصی به این اذعان داریم که این فاصله را کاهش دهیم، اما هنوز موفق نشدیم.

وی بیان کرد: نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و در کشور در زیست بوم نوآوری می‌تواند به مانند پنجره صادراتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان عمل کند، اکنون در پارک علم و فناوری با پوششی که وزرات علوم بر این مجموعه دارد ما به عنوان اتاق بازرگانی می‌توانیم زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و به ارگان‌ها که توان کمک به استارتاپ‌ها را دارند تعامل و هم افزایی داشته باشیم.

خاطرنشان کرد:اجرای این طرح استارتاپی از سوی اتاق بازرگانی کلید خورد، اما برای ادامه این مسیر انتطار داریم دست‌اندرکاران علم و دانش ما را یاری کنند و بهره‌وری ۲ سویه برای خود و عرصه تولید و اقتصاد کشور داشته باشیم.

در پایان این همایش، تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه اراک و اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اراک منعقد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۱:۵۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
برچه اساسی ایشون آمار داده برای مهاجرفرستی؟
مرجعشون چی بوده؟