«چیلله گئجه سی» یا شب یلدا سنتی دیرینه در آذربایجان‌غربی است که مردم این دیار این رسم کهن را در دل خود جاودانه ساخته اند.

آیین‌ها و آداب و رسوم هر ملت، سازنده عناصر فرهنگی جامعه محسوب می‌شوند، تنوع و تعداد آیین‌ها ‏و آداب و رسوم دلیل غنای فرهنگی جامعه است و در روزگاری که بحران هویت یکی از معضلات ‏جوامع بوده، یکی از راه‌های حفظ هویت فرهنگی می‌تواند بازگشت به آداب رسوم سنتی و فولکوریک ‏است. ‏

سرزمین ایران نیز از دیرباز به‌عنوان یکی از گهواره‌های تمدن مطرح بوده و یکی از آیین‌های دیرپا ‏در آن شب یلدا است که در نزد آذربایجانی‌ها به عنوان شب چله یا چیلله گئجه‌سی) خوانده می‌شود و به ‏زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز ‏زمستان) شب یلدا گفته می‌شود. ‏

‏چیلله گئجه سی (شب چلّه) در واقع یعنی نهایت کشیدگی شب‎

برخی کارشناسان زبان و ادبیات ترکی بر این باور هستند که در ترکی یای یعنی کمان، چیلله نیز یعنی ‏زه (زه کمان) و نیز محل زه برای گذاشتن تیر در موقع انداختن تیر، اوخ یعنی تیر (تیرِ کمان). در ‏ترکی به تابستان نیز "یای" گفته می‌شود. از این رو وقتی گفته می‌شود "یایین چیلله سی" (چلّه ‏تابستان)، (تداعی کننده‌ی کشیدگی نهایی کمان به هنگام انداختن تیر) یعنی نهایت و اوج کشیدگی ‏تابستان که چهل و پنج روز رفته از تابستان است‎

‎به گفته ایشان قیشین چیلله سی (چلّه‌ی زمستان) نیز به معنای کشیدگی نهایی سرما است که دو تا است ‏یکی چهل روزه (بؤیوک چیلله) یکی بیست روزه (کیچیک چیلله). یعنی زمستان دوبار به اوج می‌رسد‎. ‎‏ ‏و یا به عبارتی وقتی چیلله گئجه سی (شب چلّه) گفته می‌شود در واقع یعنی، نهایت کشیدگی شب. ‎

 

چیلله گئجه‌سی (شب چله) در آذربایجان غربی ‏

 

‏ «چیلله گئجه سی» آذربایجان یادگاری از دوران اساطیر

محقق، پژوهشگر واستاد دانشگاه ارومیه‌ای می‌گوید: مراسم چیلله گئجه سی از قدیمی‌ترین آئین‌های ‏رایج در آذربایجان است که همچون روز اول سال یا نوروز ارتباط نزدیکی با نجوم دارد است که هر ‏سال با شکوه فراوان در میان خانواده‌ها برگزار می‌شود‎

به گفته توحید ملک زاده آمادگی برای این شب به یادماندنی از چندین روز قبل شروع و با شب نشینی ‏در آخرین شب آذر به اوج می‌رسد‎. ‎

وی ادامه داد: اساس این جشن هماهنگ با سال اعتدالی و براساس تقویم ترکان در زمان سلجوقی یعنی ‏تقویم جلالی به افتخار سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی موقع تحویل ماه جدی (آذر) به قوس (دی) پایه ‏ریزی شده است، شب این تحویل، طولانی‌ترین شب سال است و مردمان قدیم برای در امان ماندن از ‏شر شب طولانی و در ضمن خوشحالی از تولد خورشید و نورانیت به جشن و پایکوبی می‌پرداختند‎. ‎

این پژوهشگر گفت: در منطقه آذربایجان به سبب دارا بودن زمستان‌های سخت این عید و مراسم خیلی ‏ملموس‌تر است‎. ‎

ملک‌زاده اظهار کرد: در آذربایجان، این شب، آغاز چله بزرگ (بویوک چیلله) است که ۴۰ روز ادامه ‏دارد. سرما پس از ۴۰ روز زورش را می‌زند تا دوباره سرما را بر جهان حاکم گرداند، ولی گرم شدن ‏زمین عمر چله کوچک (کیچیک چیلله) را کوتاه‌تر می‌کند و پس از بیست روز بایرام آیی (ماه اسفند) ‏فرا می‌رسد‎. ‎

این استاد دانشگاه به مراسم اصلی شب چله اشاره کرد و افزود: پای گوندرمه (هدایایی برای فرزندان ‏خصوصا نوعروسان) در شب چله رسمی است که با جدیت و علاقه فراوان در آذربایجان اجرا می‌شود‎. ‎

وی یادآور شد: «چیلله قارپیزی» و استفاده از میوه‌های قرمز رنگ (سیب قرمز و انار) برای سمبولیزه ‏کردن خورشید و گرمی، حلوا‌های مخصوص گردو، آجیل و میلاخ از دیگر خوردنی‌های این شب ‏است‎. ‎

ملک‌زاده، گرد آمدن در منزل بزرگان و بایاتی گویی، خاطره گویی، تاپماجا (چیستان) گویی، ‏داستانسرایی حماسی نظیر «کورواغلو» و قاچاق نبی و اجرای موسیقی عاشقی را از دیگر سنت‌های ‏این شب به یاد ماندنی برشمرد‎. ‎

این محقق وپژوهشگر افزود: در اثر گسترش رسانه‌های جمعی و خصوصا تلویزیون و سیاست‌های ‏یکپارچه سازی ملی، اخیرا کلمه یلدا به صورت همه گیر وارد فرهنگ و زبان ملل ساکن ایران شده که ‏جالب است چند دهه قبل این مردمان قبلا هیچ اطلاعی از چیلله و به زعم آنان یلدا نداشتند، ولی در ‏آذربایجان، ترکان این شب را «چیلله گئجه سی» نامیده‌اند‎. ‎

ملک زاده تاکید کرد: در اساطیر، ملل شرق این شب را شب تولد خورشید می‌دانند و ارتباط آن با ‏آیین‌های قدیمی مورد اتفاق تمام محققان است همچنان که تولد خدای دوموزی در میان سومریان دراول ‏فروردین با جشنی بزرگ یاد می‌شد، شب چله نیز تولد نور وامیدواری بود برای مردمان قدیم بوده است.

چیلله گئجه‌سی (شب چله) در آذربایجان غربی ‏

 

ثبت جهانی ‏‎‏ «‏‎شب یلدا/چله» به نام ایران و افغانستان

پژوهشگر و محقق مردم‌شناس گفت: «‏‎شب یلدا/چله» ‏ به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران ‏مشترک با افغانستان اوایل آذر ماه در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد.‎

‎حسن سپهرفر ادامه داد: ایران پرونده شب چله یا یلدا را که آئین چیلله گئجه سی نیز بخشی از آن به ‏شمار می‌رود در همکاری با افغانستان تهیه کرده است، با وجود ایراد‌ها و نقطه نظرات نمایندگان ‏بسیاری از کشورها، سرانجام موفق شد در هفدهمین نشست کمیته بین‌دولت‌ها برای پاسداری از میراث ‏فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شود. ‎

وی افزود: ایران پرونده یلدا را از سال ۱۳۹۳ در یونسکو به اشتراک گذاشته بود تا به عنوان میراث ‏ناملموس چندملیتی ثبت شد، اما تا حدود شش سال بعد از آن، هیچ کشوری مشارکت در این پرونده را ‏نپذیرفت. ایران سرانجام این پرونده را در مشترک با افعانستان به یونسکو ارائه کرد و نهایتا ثبت ‏جهانی شد. ‏

این پژوهشگر گفت: امروزه جلوه‌هایی از این آیین و آداب و رسوم به ما به ارث رسیده لذا تداوم اجرا، ‏ترویج، احیا و بازیابی اینگونه جشن‌ها و آیین‌ها که اغلب دارای جنبه‌های شادی و نشاط هستند می‌تواند ‏به همبستگی ملی جامعه ایرانی کمک کند. ‏

او تصریح کرد: جشن‌هایی مانن چیلله گئجه‌سی (شب چله) از منظر کارکرد‌های فرهنگی، اجتماعی و ‏نقشی که دارد علاوه بر جنبه‌های نشاط و شادی آن و گردهم‎آیی خانواده‎ها و تقویت صله رحم و ‏ارتباطات خانوادگی موجب تقویت بن‌مایه‌های ادبیات شفاهی در نقل داستان‌های محلی و حفظ سینه به ‏سینه آن و پیوند نسلی خصوصا در کنار پدر و مادربزرگ‌ها و نیز حفظ هویت‌های فرهنگی در ‏گستره‌های محلی، منطقه‌ای و ملی می‌شود. ‏

چیلله گئجه‌سی (شب چله) در آذربایجان غربی ‏

چله نشینی در فرهنگ آذربایجان غربی ‏

چله نشینی از سنت‌های فرهنگ آذربایجانی است و چله نشینی در شب اول زمستان با یلدا آغاز می‌شد و ‏تا آخرین روز‌های سال ادامه می‌یافت، از این رو شب یلدا هم در این خطه از ایران زمین به چیلله گئجه ‏سی معروف است. ‎

مراسم یلدا در آذربایجان غربی که در ترکی «چیلله گئجه سی» گفته می‌شود فرصت مناسبی است که ‏خانواده‌ها دور هم بنشینند و به رسم گذشتگان تا پاسی از شب، هم صحبت شوند‎.

شب یلدا در آذربایجان غربی پایان فصل پاییز و شروع فصل زمستان است و ۴۰ روز اول آن را ‏بویوک چیله یا چیله بزرگ، ۲۰ روز بعد را کیچیک چیله یا چله کوچک و ۳۰ روز آخر را بایرآم آیی ‏یا ماه عید می‌گویند‎.

هندوانه شب یلدا که در زبان ترکی «چیله قارپیزی» گفته می‌شود، نماد شب یلدا است و مردم ‏آذربایجان غربی بر این باورند که هر کس در این شب هندوانه بخورد، از گرمای تابستان در امان ‏خواهد بود‎. ‎

چله نشینی در فرهنگ آذربایجان غربی به قدمت تاریخ ‏

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ‏خصوص آیین‌های شب یلدا در استان گفت: آیین‌های شب یلدا در آذربایجان‌غربی هم مشابهت‌های ‏زیادی با سایر نقاط ایران دارد و هم برخی از این آیین‌ها و رسم‌ها ریشه در باور‌های قومی و منطقه‌ای ‏مردم این استان دارد.

سپهرفر با بیان اینکه اولین خرید شب چله در خانواده‌های آذری هندوانه شب یلدا است و در واقع ‏هندوانه در این استان مانند سایر نقاط ایران، نماد شب چله محسوب می‌شود افزود: در گذشته «چیلله ‏گئجه سی» در آذربایجان غربی با برگزاری آیین‌های خاصی همراه بوده است که اکنون برخی از آن‌ها ‏فراموش و برخی هم رنگ تغییر به خود گرفته است‎. ‎

به گفته وی هندوانه سمبل شیرینی، خونگرمی، سرسبزی و شادابی است و مردم آذربایجان غربی خرید ‏شب چله خود را با انتخاب هندوانه شروع می‌کنند و هندوانه خریدن از رسومی است که از گذشته ‏تاکنون باقی مانده است‎. ‎

سپهر فر ادامه داد: یکی از رسم‌هایی که کم و بیش در اغلب شهرستان‌های آذربایجان غربی به قوت ‏خود باقی است، رسم تهیه هدیه شب یلدا، «چیلله لیک‎» ‎یا همان «چیلله پایی» است که خانواده‌ها طبق ‏رسمی قدیمی، هدایا و سوغاتی‌هایی را تدارک دیده و به منزل نوعروسان می‌فرستند‎.

وی یاد آور شد: آیین‌های شب یلدا در استان آذربایجان‌غربی هم مشابهت‌های زیادی با سایر نقاط ایران ‏دارد و هم برخی از این آیین‌ها و رسم‌ها ریشه در باور‌های قومی و منطقه‌ای مردم این استان دارد‎. ‎

خوردن هندوانه سمبل سبزی و شادابی، انار نماد تکثیر و زایش، حلوا نماد شیرینی و شیرین کامی از ‏جمله سور و سات شب یلدا در آذربایجان غربی است که در اکثر نقاط ایران نیز مرسوم است.

چیلله گئجه‌سی (شب چله) در آذربایجان غربی ‏

فرستادن خنچه چله به منزل نوعروسان

یکی از رسوم این شب که در گذر زمان کم‌رنگ شده است، فرستادن خوانچه یا خنچه چله به منزل ‏نوعروسان است که خانواده داماد در نخستین شب چله‌ای که عروس را برای پسرشان انتخاب کردند، ‏این خنچه یا خوانچه را به منزل عروس می‌برند، این خنچه شامل انواع آجیل و شیرینی و میوه‌های ‏فصل مانند انار، ازگیل و هندوانه به همراه هدایایی برای عروس خانم است که این خوانچه‌ها به‌صورت ‏خاصی تزئین و راهی خانه عروس می‌شوند. ‏

این مراسم در خوی به شیوه خاصی در روستا‌ها برگزار می‌شده است به گونه‌ای که در شب یلدا ظرفی ‏حاوی پشمک زغفرانی، کاسه‌ای پر از سیب‌های سرخ، حلوای گردو، یک طاقه ترمه حاشیه‌دوزی شده ‏و چارقد قرمز داخل یک خنچه چیده شده و بر روی سر یک مرد جوان قرار می‌گرفت و در کوچه‌ها ‏حرکت می‌کرد تا به منزل نوعروس برسد، و رهگذران هدیه شب یلدا یا همان «چیله‌لیک» را به تماشا ‏می‌نشستند. ‏

حلوای هویج و گردو، شیرینی مخصوص شب یلدا در ارومیه

حلوای هویج و گردوی ارومیه در شب یلدا مصرف بالایی دارد و در واقع شیرینی مخصوص شب یلدا ‏در ارومیه هستند، خانواده‌ها همچنین در ارومیه خود نوعی حلوای محلی نیز تهیه می‌کنند که به «داش ‏حالوا» موسوم است و علاقه‌مندان ویژه‌ای به‌خصوص در بین کودکان دارد و وجود این شیرینی در سفره ‏شب یلدا میان مردم ارومیه از ملزومات است. ‏

در کنار این خوراکی‌ها، پشمک، مغز گردو و بادام، کشمش و میلاخ (انگوری که به صورت آونگ از ‏تابستان نگهداری شده است)، دوشاب (شیره انگور) نیز در بین خوردنی‌ها در آذربایجان غربی جایگاه ‏ویژه‌ای دارد. ‏

آیین‌های مخصوص یلدا در شهرستان‌های آذربایجان غربی

در تکاب هم در شب سرد یلدا، آش کشک که در زبان محلی به آن کاچی می‌گویند پخته شده و بر سر ‏سفره شب یلدا می‌گذارند، همچنین در تکاب رسم بر این بوده که در شب سرد چله، گندم برشته پخت ‏می‌کردند و مقداری از آن را برای پرندگان به بام خانه می‌ریختند، تا سال پربرکتی داشته باشند. ‏

در گذشته مردم تکاب معتقد بودند در شب یلدا نباید کسی به سفر برود، و اگر کسی در این شب به دور ‏از خانه و در سفر باشد، سال پیش رو را دائم در سفر خواهد بود و دیگر آرام و قرار نخواهد داشت. ‏

در شهرستان‌های پیرانشهر، اشنویه و مهاباد نیز در شب یلدا بیت‌خوان‌ها به خواندن بیت کردی ‏می‌پردازند و جوانان هم ضمن تناول میوه‌ها و آجیل شب یلدا، سرگرم بازی‌های محلی می‌شوند و بر این ‏باور هستند که شب یلدا بدون برف رونقی ندارد و بارش برف در این شب را نشانه پربرکتی سال آینده ‏می‌دانند. ‏

در چالدران در شب یلدا، جوانان در یک خانه جمع می‌شوند و به اصطلاح فال بخت می‌گیرند و به این ‏صورت چله را به در می‌کنند، این فال در شب اول چله بزرگ یا همان شب یلدا و همچنین در شب اول ‏چله کوچک مرسوم است. ‏

سرمای بویوک چیلله بیشتر از کیچیک چیلله است

مردم آذربایجان غربی اعتقاد دارند پس از شب یلدا بویوک چیلله (چله بزرگ) و پس از آن کیچیک ‏چیلله (چله کوچ) می‌‏‎آید و فلسفه آن برمی‌گردد به این موضوع که آذربایجانی‌ها باور دارند زمستان با ‏شب چله آغاز می‌‏‎شود و آن‌ها دو ماه اول زمستان را به ۴۰ روز و ۲۰ روز مجزا تقسیم می‌کنند که به ‏‏۴۰ روز اول چله بزرگ و ۲۰ روز دیگر چله کوچک نام می‌نهند که سرمای بویوک چیلله شدت ‏بیشتری نسبت به کیچیک چیلله است.

گزارش از الیاس گندمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.