کارشناس آمریکایی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان:

پلیس آمریکا برای تیراندازی به مردم اختیارات قانونی دارد

یک کارشناس آمریکایی ضمن انتقاد از قانون اساسی آمریکا گفت پلیس در آمریکا در صورت احساس کمترین خطر از سوی مردم می‌تواند قانوناً به آن‌ها شلیک کند.

در آمریکا سالهاست که موضوع حمل سلاح گرم به بحثی چالشی میان موافقان و مخالفان تبدیل شده است و البته مشکلات زیادی را نیز برای جامعه آمریکایی به همراه داشته است که یکی از آن‌ها بحث خشونت پلیس و نیرو‌های امنیتی در آمریکاست. باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در مصاحبه با برایان تورل، تحلیلگر و کارشناس حوزه داخلی و ژئوپلیتیک آمریکا به جزئیات بیشتری از این موضوع بپردازد.

-در بسیاری از اخبار و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند می‌بینیم که پلیس آمریکا زمانی که با کمترین مقاومتی از سوی فرد که مضنون است مواجه می‌شود، به سرعت به سمت وی شلیک می‌کند. محدوده اختیارات پلیس در آمریکا تا چه میزان است و آیا قانونی در مورد اختیارات پلیس تعریف شده است؟

برایان تورل: اختیارات پلیس در آمریکا کاملاً تعریف شده و دستوری است و نیرو‌های امنیتی برای ضرب و شتم و برخورد با هر گونه اعتراضی آموزش دیده اند و برای این کار آمادگی لازم را دارند. دیوان عالی آمریکا براساس متمم چهارم قانون اساسی به پلیس اجازه داده است تا هر زمانی از جانب یک شهروند احساس خطر کرد، او را به گلوله ببندد. به طور طبیعی تصور هر فردی از پلیس نیرو‌هایی است که ملزم به حفظ نظم و امنیت هستند و باید به دنبال آسایش شهروندان باشند، اما در واقعیت هیچ کشوری به اندازه آمریکا با معضلی به نام خشونت پلیس مواجه نیست؛ هر ساله گزارش‌های زیادی در داخل و خارج این کشور از رفتار‌های خشونت آمیز پلیس منتشر می‌شود. در هر کشوری شاید بتوان در مورد دو موضوع خشونت قانونی و خشونت غیرقانونی نیرو‌های پلیس صحبت کرد، اما نکته مهم این است که خشونت‌های قانونی پلیس در آمریکا بیش از حد تصور است. نظام سیاسی آمریکا از خیلی از جهات منحصر به فرد است. یکی از این نقاط منحصر به فرد قانون اساسی متمم دوم این کشور است که به فرد اجازه می‌دهد با خود سلاح گرم حمل کند و این مجوز هم با حق فردی برای دفاع و حفظ امنیت شخصی توجیه شده است. با صرف نظر از اینکه با چه هدف و انگیزه‌ای این متمم در قانون اساسی آمریکا گنجانده شده است، در حال حاضر یکی از دلایل اصلی خشونت پلیس در این کشور توسل به همین قانون است.

-آیا غیر از قانون اساسی آمریکا نهاد‌ها و یا سازمان‌های دیگری هم در دادن اختیارات ویژه به پلیس آمریکا نقش دارند؟

برایان تورل: بله. دادگاه‌های ایالتی یا دادگاه‌های عالی رتبه قدرتی بعضاً فراتر از قانون اساسی در آمریکا دارند که البته در برخی موارد این می‌تواند سازنده و مفید باشد، اما در بسیاری از موارد نیز موجبات سوء استفاده و تخلفات را فراهم می‌کند. از نکات مثبت این اختیارات می‌توان به مخالفت دادگاه فدرال آمریکا با طرح‌های افراطی ترامپ برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی به این کشور یا مخالفت با جدا کردن کودکان مهاجر از مادرانشان اشاره کرد. ولی این تمام این داستان نیست. در بسیاری از موارد نیز این دادگاه‌های ایالتی و عالی مجازند برداشتی متفاوت از قانون اساسی مطرح کنند و یا حتی متناقض از گذشته با استدلال‌های خاص رفتار کنند. در مواردی که پای خشونت‌های پلیس در میان است ما مواردی را شاهد بودیم که همین دادگاه‌ها خشونت را بخشی از اختیارات قانونی پلیس استدلال کرده اند و دست پلیس را برای برخورد با معترضان و مردم کاملاً باز گذاشته اند. تا جایی که حتی شلیک مستقیم به این معترضان و کشتن آن‌ها با موارد قانونی توجیه شده است.

نکته بسیار مهم دیگر در مورد متمم چهارم که در ابتدا به آن اشاره کردم این است که این متمم در قانون اساسی آمریکا دست پلیس را برای نقض حق قربانی کاملاً باز گذاشته است. طبق این متمم قانونی پلیس در صورتی که حدس بزند متهم می‌تواند تهدیدی جانی برای او داشته باشد و یا به نیرو‌های پلیس آسیب وارد کند می‌تواند از نیرو‌های مرگ بار استفاده کرده و جلوی او را بگیرد. این نقضی است که البته بسیاری از حقوقدانان و مجریان قانونی در سطوح مختلف به آن اعتراض دارند، ولی عملاً سالهاست که هیچ گونه اصلاحیه‌ای به آن وارد نشده است.

برایان تورل یک فعال صلح و تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن آیووا در آمریکاست. وی مقالات و نیز کتاب‌هایی را در زمینه دخالت‌های سیاسی آمریکا در کشور‌های جهان نوشته؛ وی از افرادیست که آشکارا در نوشته‌های خود از سیاست‌های آمریکا در داخل و در عرصه بین الملل انتقاد می‌کند. وی همچنین بیش از شش ماه را به دلیل اعتراض به ترور‌های هدفمند در پایگاه‌های هواپیما‌های بدون سرنشین ارتش آمریکا در زندان سپری کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۳ دی ۱۴۰۱
خیلی بده پس به فرزندان مسئولین بگین برگردن.ما که نه امریکا کسی رو داریم نه میخوایم بریم.اینا رو برا ما مردم عادی نگید.هر وقت اونا برگشتن پس شما راست میگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۳ دی ۱۴۰۱
نه بابا پلیس ما هم به خواهر و مادر خودشان هم رحم نمیکنن
آخرین اخبار