بازگشت شنوایی به کودک گلستانی در بابل

کودک ۲ ساله اهل استان گلستان و شهرستان بندر ترکمن با عمل کاشت حلزون در بابل شنوایی خود را به دست آورد.

دکتر کیوان کیاکجوری متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی بابل از بازگشت شنوایی کودک  ۲ ساله اهل بندر ترکمن استان گلستان با کاشت حلزون خبر داد و گفت: چهل و دومین عمل کاشت حلزون در این مرکز از این جهت خاص بود که این کودک دچار اختلال در رشد بود و همین مورد کار جراحی را بسیار پیچیده کرده بود.

او افزود: حدود ۴ ماه پیش برای کاشت حلزون در گوش راست این کودک اقدام کرده بودیم که به دلیل عدم تکامل و وجود توده مادرزادی در مسیر جراحی عمل با موفقیت انجام نشد.

دکتر کیاکجوری با اشاره به اینکه تیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل برای بازگشت شنوایی دختر بندر ترکمنی ناامید نشد، گفت: امروز به لطف خدا و همت همکاران اعضای تیم کاشت برای گوش چپ اقدام کردیم که جراحی بسیار موفقیت‌آمیز بود و از این بابت بسیار خرسندیم که با یاری پروردگار کودکی دیگر را از نعمت شنوایی بهره‌مند کردیم.

او با اشاره به اینکه مرکز کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی بابل تنها مرکز کاشت منطقه یک کشور می‌باشد، افزود: معمولاً کاشت حلزون شنوایی در دو گروه از بیماران انجام می‌شود که دسته اول، گروهی از بیماران که ناشنوا متولد می‌شوند و درصد زیادی از این افراد به علت ژنتیکی و بقیه موارد اکتسابی که ثانویه به بیماری‌های مادر در دوران بارداری و سایر بیماری‌ها بعد از تولد که می‌تواند اتفاق بیفتد.

او افزود: دسته دوم افرادی که دارای تکلم هستند و به علل مسائل ژنتیکی دیررس و یا سایر بیماری‌های دیگر که می‌توانند اختلال شنوایی ایجاد نماید و این مشکلات توسط سمعک قابل تقویت می‌باشد، البته پیش‌شرط درمان این گروه داشتن تکلم قابل‌فهم می‌باشد.

دکتر کیوان کیاکجوری گفت: والدینی که فرزندشان کاندیدای این عمل می‌شوند باید همکاری مؤثر و تنگاتنگ با تیم جراحی و توان‌بخشی بعد از جراحی داشته باشند.

او افزود: این عمل شامل دو بخش است، یک بخش آن طی عمل جراحی کارگزاری پروتز در جمجمه و بخش حلزون گوش بوده و بخش دوم که حدود شش هفته بعد از عمل جراحی است توسط همکاران شنوایی‌شناس کارگزاری و تنظیم می‌گردد.

دکتر کیاکجوری با اشاره به اینکه حس شنوایی تنها حسی از حواس پنجگانه است که بشر و علم قادر به برگرداندن آن می‌باشد، گفت: تشخیص زودهنگام مهم‌ترین عامل برای موفقیت جراحی است در بچه تازه متولد شده بهتر است سن بین ۱ تا ۳ سالگی انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.