سرشماری هوبره در زیستگاه های سیستان و بلوچستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، از سرشماری هوبره در زیستگاه‌های این پرنده در استان خبر داد.

داود میرشکار گفت:  در راستای اهداف سازمانی و هم چنین بررسی وضعیت حیات وحش استان به خصوص گونه‌های جانوری شاخص، اقدام به برآورد جمعیت گونه در معرض خطر انقراض هوبره در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان شده است.

وی ادامه داد: این سرشماری درسطح استان توسط کارشناسان و محیط بانان با همکاری جوامع محلی و همیاران محیط زیست در کلیه مناطق تحت مدیریت استان و هم چنین سایر زیستگاه‌های آزاد که محل زیست این گونه است انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هوبره با نام محلی "تق دری" و "چرز" پرنده‌ای با جثه نسبتاً بزرگ و شبیه به بوقلمون است، این گونه نادر و در معرض خطر انقراض از محبوبیت بالایی نسبت به پرندگان دیگر برای شکارچیان غیر مجاز و افراد سود جو برخوردار بوده که حفاظت بیشتر زیستگاه‌ها در فصل مهاجرت آن را ضروری کرده است.

این مسئول اضافه کرد: زیستگاه این پرنده در مناطق دشتی، شنی، ریگزارها و نواحی کویری و نیمه کویری سیستان و بلوچستان است که هر ساله در فصل پاییز و شروع فصل سرما میزبان این گونه نادر و زیبا در استان هستیم این در حالیست که بدلیل مخاطرات طبیعی (ادامه روند خشکسالی‌ها) و مخاطرات انسانی (تله گذاری، قاچاق و شکار و صید غیرمجاز) شاهد کاهش روند جمعیتی این گونه در استان هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار