در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مطالعات سد چمشیر نیاز به بازنگری دارد / آب رودخانه زهره شور است

یک کارشناس محیط زیست گفت : مطابق گزارش‌های هیدرولوژی رودخانه زهره، شوری آب این رودخانه بالای ۲ هزار است، و عملا آب این سد قابل شرب نیست

محمد درویش گفت :  سد چمشیر با هدف تامین آب شرب استان‌های بوشهر و خوزستان، با ظرفیت ۹۰ میلیون متر مکعب آب شیرین یعنی برابر تامین آب ۹۰۰ هزار نفر ساخته شد.

وی افزود :  در مطالعات ارزیابی محیط زیستی سد چمشیر که مربوط به سال ۱۳۸۸ است، هیچ اثر تاریخی در مخزن سد چمشیر وجود ندارد، اما با مطالعات جدید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ۱۰‌ها سایت تاریخی در این مسیر موجود است.

این کارشناس محیط زیست گفت : مطابق گزارش‌های هیدرولوژی رودخانه زهره، شوری آب این رودخانه بالای ۲ هزار است، و عملا آب این سد قابل شرب نیست، حال میگویند که این سد برای تولید ۱۷۰ مگابایت برق و کشاورزی آب گیری شود که اگر ec آب بالای ۴ هزار باشد حتی برای کشاورزی هم قابل استفاده نیست.

وی افزود: آبگیری سد چمشیر حداقل باید ۱ سال به تاخیر بیوفتد تا مطالعات جدید انجام شود، اگر بازنگری انجام شود به احتمال بسیار زیاد اجازه آب گیری به این سد را نمیدهند.

وی گفت : سازمان محیط زیست تا این لحظه جلوی آبگیری این سد را گرفته و امیدواریم که پس از مطالعات پرونده آب گیری این سد بسته شود.

به گفته‌ی درویش، در گذشته مدیر اجرایی سد چمشیر گفته بود، کشور چین ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده بود، که برای پرداخت آن مبلغ ۲۳۵ میلیون یورو به صورت وام با سود ۱۸ درصد برای ساخت سد چمشیر به ایران پرداخت کند، و مابقی پول را در قالب خودرو چینی به ایران تحویل دهد.

 

برچسب ها: محیط زیست ، سد چمشیر ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار