مهمترین رویداد‌های نجومی در سال ۲۰۲۲

اتفاقات حوزه نجوم در سال گذشته میلادی بیشتر شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی بود.

در سال ۲۰۲۲ فضای کیهانی لحظات باورنکردنی بسیاری را به خود دید که می‌توانست از صفحات فیلمنامه یک فیلم علمی تخیلی هیجان‌انگیزتر باشد. رویداد‌های به یاد ماندنی که دانشمندان برای کشف کیهان و اسرار عمیق آن و پاسخی برای سؤالات گیج‌کننده ترسیم کردند. مثلا محققان موفق به رشد گیاهان در خاک ماه شدند و مهندسان با موفقیت یک سپر حرارتی بادی را آزمایش کردند که می‌تواند انسان را روی مریخ فرود آورد. همچنین دانشمندان تشخیص دادند که یک شهاب بین ستاره‌ای نادر نزدیک به یک دهه پیش به زمین برخورد کرده است.


بیشتربخوانید


در این مطلب نگاهی به ۱۰ رویداد نجومی در سالی که گذشت انداخته‌ایم که بیشتر شبیه به فیلم‌های هالیوودی هستند تا زندگی واقعی.

برخورد عمدی یک فضاپیما به یک سیارک
یک فضاپیمای ناسا عمداً به دیمورفوس (یک سیارک کوچک که به دور یک صخره فضایی بزرگتر به نام دیدیموس می‌چرخد) برخورد کرد. این برخورد شبیه به قسمت‌هایی از فیلم «آرماگدون» در سال ۱۹۹۸ به نظر می‌رسید، اما آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه نمایشی از فناوری انحراف بود.

برخورد سیارک

در این ماموریت اولین باری بود که بشر عمداً حرکت یک جرم آسمانی را در فضا تغییر داد.

ضربان قلب در فضا
انفجار‌های سریع رادیویی در فضا اخترشناسان را از زمان کشف آن‌ها در سال ۲۰۰۷ مجذوب خود کرده است، اما یک انفجار رادیویی اسرارآمیز با الگویی شبیه به ضربان قلب در سال جاری باعث افزایش سرعت آن شد. ستاره شناسان تخمین می‌زنند که «سیگنال ضربان قلب» از کهکشانی در فاصله تقریباً ۱ میلیارد سال نوری ما آمده است، اما مکان و علت انفجار آن ناشناخته است. علاوه بر این، اخترشناسان یک موج رادیویی قدرتمند، معروف به مگامایزر و یک جرم آسمانی در حال چرخش را شناسایی کردند که انفجار‌های غول پیکری دارد.

حلقه‌های فضایی مرموز
این اشیا عجیب، انسان‌نما‌های کتاب «ارباب حلقه‌ها» نیستند، اما از زمان کشفشان در سال ۲۰۲۰ دانشمندان را گیج کرده‌اند. در واقع ستاره شناسان حلقه‌های فضایی عظیمی رصد کرده‌اند که وسعت هر یک از آن‌ها حدود ۱ میلیون سال نوری است. یعنی ۱۶ برابر بزرگ‌تر از کهکشان راه شیری ما.

حلقه های مرموز

سیاهچاله‌های وهم انگیز و غیرمعمول
عموما سیاهچاله‌ها از خرد شدن ستاره‌ها به وجود می‌آیند، حال اخترشناسانی که از تلسکوپ فضایی هابل استفاده می‌کنند، با سیاهچاله‌ای روبرو شدند که به تولد ستاره کمک می‌کند و این بسیار عجیب است.

هلی‌کوپتری که می‌خواهد موشک بگیرد
یک شرکت مستقر در ایالات متحده که از نیوزلند پرتاب می‌شود، در تلاش است راهی برای بازپس‌گیری تقویت کننده‌های راکت خود پس از پرتاب به سمت زمین، بیابد. این کار برای صرفه‌جویی در هزینه با بازیابی و استفاده مجدد از قطعات موشک پس از ارسال ماهواره‌ها به فضا است.

دستیار مجازی
ناسا اولین دستیار مجازی خود را در یک ماموریت با پرواز تاریخی آرتمیس I به پرواز درآورد. این پروژه فقط یک ماموریت آزمایشی بود و ناسا هنوز در حال ارزیابی نحوه استفاده از سیستم تشخیص صدا در ماموریت‌های آینده است.

برنامه‌ریزی یک میلیاردر ژاپنی و ۸ هنرمند برای سفر به دور ماه

این ماموریت که Dear Moon نام دارد و قرار است با استفاده از فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس پرواز کند. یوساکو مائزاوا، غول مد ژاپنی، استیو آئوکی، دی جی آمریکایی و تیم داد، یوتیوبر محبوب از مسافرین این پرواز هستند.

زباله فضایی

کشف بقایای بیگانه در استرالیا
طبق گزارش‌ها، تکه‌هایی از زباله‌های فضایی در زمین‌های کشاورزی استرالیا پیدا شده و ناسا و مقامات تأیید کردند که این اشیاء احتمالاً قطعاتی از کپسول SpaceX Dragon هستند که در هنگام ورود مجدد فضاپیما به جو زمین در ماه می ۲۰۲۱ پرتاب شده است. ریزش زباله‌های فضایی به زمین کاری معمول است. اما بسیار کمتر دیده شده که اجسام در خشکی بیافتند، زیرا بیشتر زباله‌های فضایی در اقیانوس دور ریخته می‌شوند.

استفاده از استارت‌آپ برای پرتاب ماهواره‌ها به فضا
شاید یکی از منحصربه‌فردترین استارت‌آپ‌های فضایی در جهان، SpinLaunch  است و هدفش این است که ماهواره‌ها را در یک محفظه مهر و موم شده با خلاء بچرخاند و آن‌ها را به فضا پرتاب کند نه اینکه آن‌ها را روی موشک بگذارد. بنیانگذار این استارت‌آپ، جاناتان یانی، از کتاب «سفر به مرکز زمین» ژول ورن به عنوان الهام بخش SpinLaunch  یاد می‌کند.

انفجار موشک جف بزوس
اگر سفر جف بزوس، میلیاردر آمازون و سایر افراد مشهور به فضا با موشک زیرمدار خود در سال گذشته به اندازه کافی برایتان شگفت انگیز نبوده، شنیدن اینکه موشک تقریبا  یک سال بعد بر فراز تگزاس غربی منفجر شد، شاید شما را به هیجان بیاورد. البته در این سفر مسافری وجود نداشت.

منبع: تبیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار