رفیعی:

پلیس از شماره گذاری خودرو‌های غیر استاندارد وارداتی خودداری کند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلسگفت: ناتوانی خودروسازان در تولید خودرو‌های با کیفیت امروز بهانه‌ای شده تا خودرو‌هایی با کیفیت نامعلوم را وارد کشور کنیم.

سمیه رفیعی در گفتگویی در مورد ارتقاء ایمنی و کیفیت خودروی وارداتی، گفت: سالانه حدود ۱۷ هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند و حدود ۳۶۰ هزار نفر در این تصادفات مصدوم و ۲۵ درصد از مصدومان قطع نخاع می‌شوند، این اعداد و ارقام همگی خسارات جانی هستند که بیشتر آن‌ها با هیچ رقم میلیاردی برای خانواده‌ها جبران پذیر نیست و بسیاری از این خسارات ناشی از بی کیفیتی خودرو‌های داخلی و فرسودگی ناوگان بوده که تعدادی از آن‌ها مرز فرسودگی را هم رد کرده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون واردات خودرو در کشور، افزود: آزادسازی واردات خودرو از آن دسته قوانینی است که از سال ۱۳۹۷ بین مجلس، دولت و بازار خودرو با اهدافی همچون آرام شدن التهابات بازار خودرو، در دسترس قرار گرفت خودرو‌هایی با کیفیت بالاتر، قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف، کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو‌های خارجی و ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا در رفت و آمد بود که خوشبختانه با موارد عنوان شده در مجلس یازدهم تصویب شد.

چرا انحصار واردات خودرو تنها بر عهده خودروسازان است و همین مسئله منجر خواهد شده تا رقابتی در بازار خودرو ایجاد نشود و شاهد تداوم تولید خودرو‌های بی‌کیفیت خواهیم بود
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه با انتقاد از اجرایی نشدن قانون مصوب شده مجلس در مورد واردات خودرو، یادآور شد: چرا انحصار واردات خودرو تنها بر عهده خودروسازان است و همین مسئله منجر خواهد شده تا رقابتی در بازار خودرو ایجاد نشود و شاهد تداوم تولید خودرو‌های بی‌کیفیت خواهیم بود.

رفیعی با بیان اینکه ارزش یک خودرو براساس بنزین مصرفی و کیفیت آن تعیین می‌شود، گفت: خودرویی در کل دنیا کارآمد محسوب می‌شود که مصرف سوخت کمتری داشته باشد در حال حاضر خودرو‌ها تولید داخل به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند، خودروسازان حتی اقدام به کاهش مصرف سوخت تولیدات خود نمی‌کنند که شاهد آلایندگی هوا نباشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت سوخت تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک وزارت نفت مکلف است حداکثر ۳ سال پس از تصویب قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، این ناتوانی نباید بهانه‌ای برای تولید و واردات خودرو‌های بی کیفیت یا تولید غیر استاندارد باشد، پلیس باید از شماره گذاری خودرو‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت خودداری کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ناتوانی خودروسازان در تولید خودرو‌های باکیفیت امروز بهانه‌ای شده تا خودرو‌هایی با کیفیت نامعلوم را وارد کشور کنیم، انحصار حاکم بر خودروسازی دامن واردات خودرو‌های خارجی را هم گرفته است.

رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: واردات فعلی خودرو با هدف قانونی که مجلس تصویب کرده فاصله دارد بعید می‌دانیم این واردات در کیفیت و قیمت خودرو داخلی تاثیری بگذارد. با واردات خودرو‌های بی کیفیت بی تردید خودرو‌های فرسوده هم از رده خارج نمی‌شود، اما این مسئله را صریحا اعلام می‌کنیم که فراکسیون محیط زیست مجلس به دنبال خارج کردن خودرو‌های فرسوده است و بی تردید نقش نظارتی خود را اعمال خواهد کرد. /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار