واکسیناسیون موثرترین راه مقابله با سویه‌های جدید کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در مناطق مختلف جهان، چند زیر سویه از واریانت اُمیکرون کرونا ویروس در حال چرخش است که بهترین و موثرین راه پیشگیری و مقابله با این ویروس، واکسیناسیون است.

پژمان بختیاری نیا گفت: واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به انواع شدید کرونا و بستری شدن در بیمارستان موثر است بنابراین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به همه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و ۶ ماه از تاریخ آخرین نوبت تلقیح واکسن آن‌ها گذشته است توصیه می‌شود جهت دریافت واکسن کووید-۱۹ اقدام نمایند.

او می گوید: افرادی که در دریافت نوبت دوم یا نوبت یادآور واکسن خود دچار تاخیر شده‌اند می‌توانند جهت دریافت واکسن به نزدیکترین خانه بهداشت یا پایگاه سلامت محل سکونت خود مراجعه نمایند.

بختیاری نیا ادامه داد: زیر سویه غالب در جهان، BQ.۱ می‌باشد که حدود ۴۳٪ از موارد را به خود اختصاص داده و از بیش از ۶۵ کشور گزارش شده است، زیر سویه XBB حدود ۶٪ از موارد بیماری را شامل می‌شود و از ۳۵ کشور گزارش شده است؛ در کشور ما، بیش از ۸۵٪ موارد را زیر سویه BA.۵ تشکیل می‌دهد.

به گفته او علائم زیر سویه‌های فعلی همانند سایر زیر سویه‌های اُمیکرون است؛ اما براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی احتمالا با سرعت بیشتری گسترش می‌یابند. تاکنون شواهد قطعی مبنی بر شدیدتر بودن بیماری نسبت به زیر سویه‌های قبلی امیکرون وجود ندارد، هرچند مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

او گفت: روش شناسایی زیرسویه‌های BQ.۱ و XBB واریانت امیکرون همانند سایر واریانت‌های کروناویروس بوده و امکانات تشخیصی آن در کشور وجود دارد، با توجه به شناسایی اخیر مواردی از زیرسویه‌های مذکور در کشور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته سه مورد ابتلا از زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ.۱ و XBB در کشور مشاهده شده که از این تعداد ۲ نمونه مربوط به زیرسویه BQ.۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.