ایرج مسجدی:

حتما آمریکا منابعی درعراق، سوریه و لبنان برای انجام ترور سردار سلیمانی داشته است

سفیر سابق ایران در عراق اظهار کرد: آمریکایی‌ها منابعی در سوریه، عراق و لبنان داشته‌اند که توانسته‌اند اقدام به ترور شهید قاسم سلیمانی کنند.

ایرج مسجدی در حاشیه میزگرد تخصصی شهید قاسم سلیمانی و مبارزه با تروریست و افراطی‌گری در منطقه غرب آسیا که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شده بود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با برخی اخبار منتشر شده در مورد نقش مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق در پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی گفت: نکته‌ای که به آن می‌توانم اشاره کنم این است که حتما آمریکایی‌ها منابعی در سوریه، لبنان و عراق داشته‌اند که توانسته‌اند که این ترور را برنامه ریزی کنند و انجام دهند.

وی ادامه داد: مطالبی که در ارتباط با این موضوع مطرح می‌شود باید در دادگاه صالحه با اسناد و مدارک بررسی شود و لذا ما نمی‌توانیم نه کسی را متهم کنیم و یا تبرئه کنیم. این موارد نیازمند بررسی قضایی است و باید با اسناد و مدارک بررسی شود که چه کسانی در این قضیه مقصر بوده‌اند و به آمریکایی‌ها در این زمینه کمک کرده‌اند.

مسجدی با اشاره به سابقه آشنایی خود با سردار قاسم سلیمانی از زمان دوران دفاع مقدس و همچنین حضور ایشان در سپاه قدس اظهار کرد: وقتی که ایشان ترور شدند من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق مشغول به فعالیت بودم آقای سلیمانی در راستای مقابله با گروه تروریستی داعش و کمک به عراق در این زمینه مرتبا و مستمرا به عراق می‌آمدند و به نیرو‌های مسلح عراق و حشدالشعبی از لحاظ مدیریتی برنامه ریزی، پشتیبانی لجستیکی کمک می‌کردند ایشان نقش برجسته‌ای در عراق در مبارزه با تروریست داشتند. تمام سفر‌های ایشان به عراق رسمی و به دعوت عراق بود. شهید سلیمانی در سفر آخرشان به عراق به دعوت آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده بودند ایشان شب سیزدهم دی‌ماه به عراق آمدند و قرار بود استراحت کنند و صبح روز بعد هشت صبح با آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق قرار جلسه داشتند. همانطور که گفتم این سفر به دعوت عراقی‌ها انجام شده بود و متاسفانه صبح روز بعد شهادت ایشان به جای اینکه جلسه ایشان با آقای عادل عبدالمهدی برگزار شود من با آقای عادل عبدالمهدی در مورد شهادت ایشان جلسه داشتم.

وی با بیان این‌که اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار قاسم سلیمانی یک جنایت بزرگ بود که در تاریخ ثبت شده است تاکید کرد: این پرونده باید از ابعاد مختلف از جمله ابعاد حقوقی و سیاسی مورد پیگیری قرار بگیرد.

سفیر پیشین ایران در عراق با تاکید بر این‌که شهید قاسم سلیمانی الگوی مبارزه با تروریست هستند در پاسخ به سوالی در مورد پیامد‌های شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: این جنایتی که آمریکایی‌ها انجام دادند چهره واقعی آمریکایی‌ها را برای مردم منطقه از جمله مردم عراق مشخص کرد مردم عراق حضور باشکوهی در مراسم تشییع ایشان داشتند شهادت ایشان یک پیوند عمیق معنوی بین مردم ایران و عراق به وجود آورد و بار دیگر به مردم عراق این موضوع را اثبات کرد که سردار قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران دوست آنهاست.

ایرج مسجدی با بیان این‌که امروز در بسیاری از خانه‌های مردم عراق و منازل عشایر این کشور تمثال سردار سلیمانی نصب شده است، اظهار کرد: مکتب و راه ایشان بسیاری از جوانان و نوجوانان را در دفاع از وطن مصمم‌تر کرد و باعث شد که آن‌ها در دفاع از سرزمین خود مقاوم‌تر شوند. بسیاری از جوانان و نوجوانان راه ایشان را انتخاب کرده‌اند و امروز بسیاری از نوزادانی که به دنیا می‌آیند خانواده‌هایشان اسم قاسم بر روی آن‌ها می‌گذارند، چون شهید سلیمانی را دوست دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۰۰ ۱۰ دی ۱۴۰۱
ترامپ مابون خبیث و پمپئو پست فطرت مابون ،باید به درک واصل شوند. این کار دچار تاخیر شده و لازم است اقدام گردد.
آخرین اخبار