صادرات ۱۹۰ هزارتن سیب از آذربایجان غربی/صادرات نصف شد

دبیر میز سیب آذربایجان غربی گفت: صادرات سیب از استان در ۹ ماهه گذشته سال جاری ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.

دبیر میز سیب آذربایجان غربی گفت: با وجود ذخیره ۴۶۰ هزار تن سردخانه‌های آذربایجان غربی صادرات سیب در ۹ ماهه گذشته سال جاری ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد.

محمد دمکری افزود: از ابتدای سال تاکنون تنها ۱۹۰ هزار تن سیب ازاستان آذربایجان غربی صادر شده است در حالیکه سال گذشته این میزان صادرات ۳۹۰ هزار تن بود.

وی کمبود عرضه سیب را دلیل اصلی کاهش صادرات سیب از استان عنوان کرد و افزود: باغداران استان انتظار دارند قیمت سیب به دو برابر قیمت امروز برسد و بر همین باور از عرضه سیب درجه یک خود خوداری می کنند و این کار باعث کمبود سیب صادراتی و توقف واحد‌های سورت و بسته بندی شده است.

ایجاد واحدهای سورت و بسته بندی گره از صادرات سیب باز نکرد

دبیر میز سیب آذربایجان غربی با بیان اینکه سال‌های قبل نبود واحد‌های سورت و بسته بندی بزرگترین مانع صادرات سیب بود افزود: امسال به همت بخش خصوصی ۵۲ واحد سورت و بسته بندی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال راه اندازی شده است، اما گره از صادرات سیب استان باز نکرده است.

دمکری با بیان اینکه کمبود عرضه سیب موجب شده است واحد‌های سورت و بسته بندی با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند تصریح کرد: در صورت ادامه این وضعیت بازار‌های صادراتی را از دست خواهیم داد و بدلیل عرضه زیاد در پایان سال با توجه به بهم خوردن نسبت عرضه و تقاضا قیمت سیب به پایین‌ترین حد ممکن خواهد رسید و ضرر و زیان باغداران را در پی خواهد داشت.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی میزان ذخیره فعلی سردخانه‌های استان را ۴۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ماهانه میزان خروج سیب از سردخانه‌ها تنها ۳۰ هزار تن است در حالیکه که باید ۲۰۰ هزار تن باشد.

وی همچنین افزایش ضایعات سیب به دلیل ماندگاری زیاد در سردخانه‌ها را از دیگر مشکلات سیب عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سردخانه‌های استان مجهز به کنترل اتمسفری نیستند عمر ماندگاری مفید تنها ۳ ماه است و سیب پس از این مدت به خصوص سیب‌های تولیدی در دشت آب و استحکام خود را از دست خواهند داد و با توجه به افزایش قند بازارپسندی خارجی و داخلی را از دست خواهند داد.

دبیر میز سیب استان با اعلام وضعیت بحرانی در صورت ادامه کمبود عرضه سیب از باغداران خواست بر اساس قیمت‌های جهانی عرضه سیب به واحد‌های سورت و بسته بندی را آغاز کنند کنند تا به موقع نسبت به صادرات سیب اقدام و از پایین آمدن قیمت و کیفیت سیب استان جلوگیری شود ومتضرر نشوند.

سالانه در آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید سیب در کشور یک میلیون ۲۰۰ هزار تن سیب تولید می شود که از این میزان ۳۰۰ هزار تن به عنوان سیب صنعتی جذب صنایع فرآوری می شود و ۹۰۰ هزار تن دیگر آن سهم تازه خوری و صادرات به بازار‌های داخلی و خارجی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.