رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبر داد

افزایش نگران کننده چاقی در میان مردان و زنان ایلامی

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: میزان چاقی در میان مردان و زنان این استان بر اساس ارزیابی صورت گرفته بین سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نگران کننده است.

جاسم محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰، ۲ پیمایش در خصوص فعالیت بدنی در استان صورت گرفت که نشان می‌دهد سال ۹۵ حدود ۴۰،۳ درصد مردان فعالیت بدنی پایینی در استان داشته اند که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به ۳۳،۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس این پیمایش ۶۵،۶ درصد زنان استان در سال ۹۵ فعالیت بدنی پایینی داشته اند که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به ۵۶ درصد رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت ۴۶ درصد مردان و زنان ایلامی سال ۱۴۰۰ فعالیت بدنی کمی داشته اند درحالیکه این مقدار در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۳ درصد بوده است.

وی افزود: همچنین سال ۹۵ بر اساس پیمایش انجام شده ۵،۶ درصد مردان ایلامی با مشکلات چاقی روبرو بوده اند که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به ۱۳،۵ درصد افزایش یافته که نگران کننده است.

وی گفت: میزان چاقی در زنان ایلامی نیز سال ۹۵ حدود ۱۹،۷ درصد بود که در سال ۱۴۰۰ به ۳۰،۵ افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: در مجموع ۱۲،۵ درصد مردان و ۲۲ درصد زنان ایلام تا سال ۱۴۰۰ از مشکلات چاقی رنج برده اند.

وی اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر امروزه به اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر در ایران و جهان تبدیل شده و بر اساس آمار‌های اخذ شده ۷۶ درصد بیماری‌ها متعلق به این نوع هستند.

وی افزود: همچنین بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بیماری‌های غیر واگیر علت ۸۲ درصد مرگ و میر‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: چهار بیماری دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ و میر در بیماری‌های غیر واگیر به شمار می‌روند که احتمال مرگ را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین عامل در مقابله با این وضعیت داشتن فعالیت بدنی است، چراکه باعث بهبود ظرفیت‌های سیستم قلبی و تنفسی شده، افزایش سوخت و ساز پایه را به دنبال دارد، از بیماری‌های مزمن همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند، فشار خون را بهبود می‌بخشد و ترکیب بدنی و مدیریت وزن را تنظیم می‌کند.

وی بهبود وضعیت سیستم اسکلتی عضلانی، کاهش علائم افسردگی و اضطراب، بهبود مدیریت استرس و درد، بهبود کیفیت خواب، افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت زندگی را از دیگر مزایای فعالیت بدنی مستمر عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر در افراد بین ۳۰ تا ۷۰ سال در بازه زمانی ۱۴۰۴ مطرح کرد: بر اساس این برنامه باید تعداد مرگ و میر‌ها در این محدوده سنی به میزان ۲۵ درصد کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.