کارشناس امور بانکی مطرح کرد؛

افزایش خدمات غیر حضوری راه حلی برای کاهش شعب بانکی

فرزانی گفت: حرکت بانک‌ها به سمت خدمات غیر حضوری سرعت بیشتری به کاهش شعب می‌دهد.

آقای حجت اللّه فرزانی گفت: متاسفانه در کشور ما حجم شعب بانکی بسیار بالاست و بیش از ۲۰ هزار شعب بانکی در کشور داریم، اما با توجه به تغییراتی که رخ داده و خدماتی که از طریق دولت‌ها تعریف شده است و همچنین با توجه به رشد تکنولوژی و فناوری‌های نو لزوم وجود شعب بانکی در ادبیات بانکی بین الملل کم رنگ‌تر از قبل شده است.

او گفت: با توجه به موارد مطرح شده وجود برخی از شعب بانک‌ها صرفه اقتصادی نداشته و بانک‌ها در دنیا به سمت کاهش شعب در حال حرکت هستند، از این جنبه اقداماتی هم در ایران صورت گرفته است که در بخش بانک‌های خصوصی پررنگ‌تر به چشم می‌آید.

فرزانی می‌گوید: با گسترش فناوری‌های نو تسهیل گری‌هایی ایجاد شده است که خدمات بانکی به شکل الکترونیکی ارائه شود تا خدمات حضوری کاهش پیدا کنند که در نهایت این اقدامات سبب کاهش مراجعات حضوری به بانک‌ها می‌شود و زمانی که مراجعات کاهش یابد، دیگر لزوم شعب فیزیکی کمتر احساس می‌شود.

این کارشناس امور بانکی گفت: بانک مرکزی هم در این راستا و برای کاهش شعب اقداماتی انجام داده است. به طور مثال پذیرش ارائه خدمات غیر حضوری در خدمات پایه را بخشنامه و در ابتدای امسال آن ابلاغ شد و در سال‌های اخیر نیز با سخت گیری‌های درست برای ایجاد شعب جدید مانع از رشد افسارگسیخته آن‌ها شده است.


او افزود: با توجه به اینکه توسعه متوازن در خصوص فناوری اطلاعات رخ نداده و مناطق محروم وجود دارد، هنوز نمی‌توانیم اعلام کنیم که کلیه خدمات باید به سمت غیر حضوری حرکت کنند  البته که توسعه زیر ساخت‌ها همکاری همه جانبه را می طلبد.

فرزانی گفت: در مجموع حرکت بانک‌ها به سمت خدمات غیر حضوری سرعت بیشتری به کاهش شعب می‌دهد، در این صورت بخشی از دارایی ثابت بانک‌ها که به واسطه شعب آن‌ها فریز شده است، می‌تواند واگذار و اگر این واگذاری‌ها به درستی شکل گیرد، منابع در اختیار بانک‌ها افزایش پیدا می‌کندکه می‌تواند منجر به افزایش ظرفیت پرداخت تسهیلات بانک‌ها شود و از آن در جریان تامین مالی استفاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار