بارش باران و کاهش محسوس دما در راه سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بارش باران و برف در ارتفاعات، رگبار رعد برق و کاهش محسوس دما از روز سه‌شنبه هفته جاری این استان را فرا می‌گیرد.

محسن حیدری اظهارداشت: از بعدظهر سه‌شنبه تا اواخر وقت چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به استان، شاهد بارش باران گاهی رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات بارش برف و در مناطق مرکزی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: اثر این سامانه بارشی در شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، ایرانشهر، بمپور، تفتان، خاش، دلگان، فنوج، لاشار، میرجاوه و نیکشهر پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: اثرات این سامانه بارشی احتمال جاری شدن روان آب و آبگرفتگی موقتی معابر، پرآب شدن موقتی مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در ترددهای ریلی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

حیدری تصریح کرد: از بعدظهر سه‌شنبه تا اواخر وقت شنبه ۲۴ دی با ورود توده هوای سرد به استان شاهد کاهش دمای ۱۲ تا ۱۵ درجه‌ای برای نیمه شمالی، مرکزی و جنوبی بویژه شهرستان‌های زابل، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، تفتان، خاش، میرجاوه، دلگان، فنوج، زرآباد، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، ایرانشهر و بمپور پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: اثرات احتمالی این پدیده تشدید سوز باد، افزایش مصرف منابع انرژی نظیر نفت و گاز، احتمال خسارت به کنتورهای آب و رادیاتور خودروها، اختلال در تردد ریلی و جاده‌ای، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و یخ زدگی تجهیزات آبیاری بخش کشاورزی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: شهروندان ضمن خودداری از سفرهای غیرضروری نسبت به تامین، توزیع و مصرف بهینه حامل‌های انرژی کنترل ضدیخ رادیاتور خودروها، احتیاط در عملیات بتن ریزی و استفاده از لباس گرم اقدام کنند.

وی بیان کرد: کشاورزان تأمین حامل های انرژی، محافظت از محصولات کشاورزی، تخلیه آب سمپاش‌ها و سامانه های آبیاری تحت فشار، مراقبت از کندوهای زنبور عسل، تنظیم دما و رطوبت و تهیه سوخت کافی برای سالن‌های پرورشی نظیر مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها، محافظت از دام در برابر سرما و نگهداری آن در مکان مناسب و شکستن یخ سطح آب و هوادهی استخرهای پرورش ماهی برای کاهش خسارات احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.