در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

امسال ۹ نفر بر اثر ابتلا به هاری جان باخته‌اند/ درمان هاری و حیوان گزیدگی رایگان است

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: بالغ بر ۷۰۰ مرکز درمان و پیشگیری از هاری در ایران داریم.

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته بر اساس آمار ثبت شده،  ۲۶۰۴۷۱ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده و این آمار از یک خراش جزئی بر اثر گزش حیوان تا موارد منجر به فوت بوده اند.

به گفته وی میزان بروز حیوان گزیدگی در سال گذشته، ۳۰۶ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور بوده است.

امیری گفت: در گذشته سگ ها در مناطق روستایی بوده و موارد گزش حیوان در این مناطق بوده اند؛ اما الان برخی از افراد اقدام به نگهداری حیوانات خانگی در شهرها کرده و همین موضوع باعث افزایش آمار گزش حیوان در این مناطق شده است.

به گفته امیری در سال گذشته ۲۹۴۰۸ مورد گزش در استان تهران به ثبت رسیده اند.

او ادامه داد: در سال جاری تا پایان آبان ۲۱۲۶۷۵ مورد حیوان گزیدگی به ثبت رسیده اند. متاسفانه در سال گذشته ۱۶ نفر بر اثر بیماری هاری در کشور فوت کرده اند. این آمار در سال جاری تا کنون ۹ نفر بوده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: خدمات درمان بیماری هاری و حیوان گزیدگی علی رغم هزینه های تحمیلی بالا بر نظام سلامت، کاملا رایگان است. الان کمبودی در زمینه داروهای حیوان گزیدگی در کشور نداریم و بالغ بر ۷۰۰ مرکز درمان و پیشگیری از هاری در ایران داریم. خدمات درمانی بیماری هاری برای اتباع خارجی هم رایگان است.

او گفت: هر زخم حیوان گزیدگی باید به مدت ۱۵ دقیقه با آب و صابون شست و شو داده شود. سپس با بتادین زخم را ضد عفونی می کنند و سپس واکسن هاری به فرد تزریق می شود. واکسن سه نوبته و هر بار دو واکسن تلقیح خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.